D/S Toregutt

Other names
ex Kvaløy,ex Thea.ex August Bröhan
Call sign
LGSN
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1889
Month of delivery
mai

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
165
Net tonnage:
71
Deadweight:
230

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 43

Dimensions

Length:
103.7'
Beam:
20.6'
Draft:
10.6'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    BYGD SOM DAMPSKIP: Motor: Compound 2 sylindre.

    5/1889: O. Bröhan, Cranz an der Elbe, Tyskland - AUGUST BRÖHAN
    1892: Cranzer Fisch Dampschiffahrts Ges. (O. Bröhan) Cranz a/d Elbe - AUGUST BRÖHAN
    12/1906: Grunnstøtte på Omø, brakt flott og slept til Helsingør, solgt.
    1907: Hilding Larsson, Gøteborg, Sverige - THEA
    1910: Gadus Fabrikker(Hilding Larsson) Gøteborg, Sverige - THEA
    1915: Gustav Levin, Gøteborg, Sverige - THEA
    1918: Fiskeri A/B Thea (Gustav Levin) Gøteborg, Sverige - THEA
    1921: Fiskeri A/B Thea (Gustav Levin) Flatholmen, Sverige - THEA
    1924: Fiskeri A/B Thea (F. W. Balkenhausen) Gøteborg, Sverige - THEA 
    1/1928: Solgt til Norge for opphugging, men videresolgt.
    7/1928: A/S Claus Clausen (M. Clausen) Haugesund - THEA
    5/1929: D/S A/S Kvaløy, Rspevær, Haugesund - THEA 
    7/1929: Omdøpt - KVALØY
    8/1940: A/S D/S Toregutt (Chr. Mathiesen) Bergen - KVALØY
    9/1940: Omdøpt - TOREGUTT
    5/1941: Eilert Østbø, Stavanger - TOREGUTT
    11/1943: Kristian E. Samuelsens Rederi A/S, Oslo - TOREGUTT
    10/1945: Ny motor: Bolinder   BHK 200   Fart; 9  knop - SCANTIC
    1/1954: Jon Ytreland, T. Vesterheim & Kristian E. Samuelsen, Oslo - SCANTIC
    7/1954: Jon Ytreland, T. Vesterheim & Kristian E. Samuelsen, Kopervik - SCANTIC
    1/1956: Kristian E. Samuelsens Rederi A/S, Oslo - SCANTIC
    2/1956: Arnfinn Birkeland P/R, Solsvik, Bergen - SCANTIC
    4/1958: Forliste 25/4 i Vevelstadsundet på reise fra Mosjøen til Kragerø. 1 person omkom.

    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 3 cylindere diam. 18.0"-34.0". Maskineri bygget ved Rostocker Aktiengesellschaft, Rostock, Tyskland.