M/S Belblue

Call sign
JXDH
Class
DnV
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1968
Month of delivery
mai

Tonnage

Gross tonnage:
11.362
Deadweight:
18.420

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 8.400 ved 140 omdr/min, 6 cyl. totakt enkeltvirkende
Built by:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Speed:
15

Dimensions

Length:
530' - 0''
Beam:
67' - 7''
Draft:
30' - 8¼''
  • Historikk:
    v/ Odd Brikeland.

    5/1968 - Levert fra Bremer Vulkan, Bremen til Belships Co. Ltd. Skips-AS (Christen Smith & Co.) Oslo - BELBLUE
    1974 - Solgt ultimo 1974, lev. 1975, til Efniki Cia Navigation SA (c/o Techincal Shipping Vureau Co. Ltd.), Piræus - nytt navn - DIMITRIS E
    1981 - Solgt til Universal Sng. Enterprises Inc. SA, Panama - nytt navn - UNIVERSE GLORY
    1983 - Solgt til AS Ruped & Co. v/ Bj. Ruud-Pedersen AS, Oslo, for sammenbygging med brannskadd M/T Essi Silje. Etter kapping og sammenbygging, registrert som - ESSI SILJE

    Skips-AS Essi Silje (Bj. Ruud-Pedersen AS). Forskipet av Belblue solgt og ombygget ved Framnæs Mek. Verksted, Sandefjord, til lekter på 4.441 t.br. og registrert som CONCEM O/R Concem (Sigurd Brusletto), Oslo.

     

    HISTORIKK: 
    v/H.Larsson-Fedde.

    9/1968: Union Navale & Soc.Navale Caennaise, Dunkirk, Frankrike - SABINIA
    /1970: Arne Presthus Rederi A/S(Arne Presthus)Bergen - HELENE PRESTHUS
    /1972: I/S Essi Silje( Bj. Ruud-Pedersen) Oslo - ESSI SILJE
    /1976: I/S Essi Silje(Ruud-Pedersen A/S)Oslo - ESSI SILJE
    /1979: P/R Essi Silje(Bj.Ruud-Pedersen A/S)Oslo - ESSI SILJE
    6/1982: Forlatt av mannskapet 12/6 i pos. N 44.40, W 20.40'.nordwest av Azorene,etter  brann brøt ut i maskinrommet mens hun var på reise fra tanlow.UK til Curacao. Hun var lastet med 9000 tonn Anti-knock compound og 2300 tonn kaustick soda. Mannskapet på 33 gikk i livbåtene og ble tatt ombord i den kanadiske marinens tanker "PROTECTEUR". Hele innredningen brant opp og maskinrommet ble fylt med vann. Bergningsmannskapene pumpet tomt maskinrommet og tok henne på slep til Barry,U.K., hvor hun ankom 5/7 for lossing. Mange andre havner nektet henne ankomst,da lasten ble ansett å være meget farlig. Lossingen gikk uten problemer. Hun ble erklært konstruktivt total tapt og kondemnert. Ankom 2/12 under slep til Seebeckwerft i Bremerhaven,Tyskland for reparasjoner. Akterskipet ble fjernet og opphugget av Hansa Rohstoffe Gmbh.,Bremen
    11/1982: Skips A/S Ruped( Bj. Ruud-Pedersen A/S)Oslo - ESSI SILJE
    1/1983: Kjøpte 30/1 "UNIVERSE GLORY (ex BELBLUE og DIMITRIS E) som lå i Bremerhaven for reparasjoner og omdøpte henne til ESCAPE. Forparten og laste delen ble fjernet og solgt mens akterdelen ble satt sammen med forparten og lastedelen av ESSI SILJE. Ombygd v/Akers Mek. til kjemikalietanker  nytt forskip av skipet UNIVERSE GLORY ex DIMITRIS Eex BELBLUE.Ommålt: Dødvekt:16.700 tonn.Brutto 9.674 tonn.Net: 6.242 tonn
    7/1883: K/S Ships A/S Essi Silje( Bj.Ruud-Pedersen A/S)Oslo
    1/1988: innmeldt NIS nr 148 JXJL3
    1/1992: Endeavour Nav. SA(Adriatic Tankers Sh.Co)Panama - UNIVERSE GLORY
    /1992: omdøpt - AEGEAN MARINER
    8/1995: Adriatic Tankers Shipping Co., Belize - ANCHEN
    /1995: Eckhardt Marine Gmbh., Panama - ANCHEN
    7/1996: Solgt India for opphugging. ved Sanjay States Steel. Ankom Alang 26/8-1996.


    Maskineri:
    Dieselmotor, 2 takt enkeltvirkende, 6 cylindere diam. 700x1200mm. MAN maskineri bygget ved Bremer Vulcan A. G. Schiffbau und Maschinenfabrik, Vegesack, Bremen,Tyskland