D/S Stortind

Other names
ex Gavlfjord,ex Borgarøy,ex Toronto
Call sign
LEZE
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1896
Yard number
162
Month of delivery
april

Maritime inquiries 1940 - 1945

Other

  • Participant in WW2
  • Fire/Explosion, 1.11.1944
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
129
Net tonnage:
50

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 36
Speed:
9,5 knop

Dimensions

Length:
98.4'
Beam:
20.5'
Draft:
10.8'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    Hjemmeflåten 2. verdenskrig.

    4/1896: Hull Steam Fishing Co. Ltd., Hull, UK. - TORONTO
    3/1912: A/S Sildfangst (Michal Winnem, Løvøy) Trondheim - TORONTO
    1915: A/S Sildfangst (Richard Hansen, Brettesnes) Trondheim - TORONTO
    1916: Hans B. Osnes, Ulstein, Ålesund - TORONTO
    1917: Omdøpt - BORGARØY
    1918: A/S Sortland Fiskeriselskab (Georg A. Ellingsen) Sortland - BORGARØY
    1920: Omdøpt - GAVLFJORD
    1923: Vesteraalens Privatbank, Sortland - GAVLFJORD
    1925: Nordlands Privatbank, Bodø - GAVLFJORD
    1928: Kristoffer Johansen, Trondheim - GAVLFJORD
    1929: A/S Stortind (Karl Andreassen) Sigerfjord - STORTIND
    11/1944: Ødelagt ved en ekplosjon den 1. november 1944, mens hun lå i Billefjord.
    Solgt til opphugging. Se sjøforklaring.

    Fiskefartøy.

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin, 3 sylindere diam. 10"-16"-25.5".
    Bygget ved Amos & Smith, Hull.
    Kjeler samme.

    Minnehallen i Stavern skriver:
    D/S STORTIND var lastet med bensin og kom i brann 1. november 1944. Skipet eksploderte og sank mens det lå i Hillefjord, Finnmark.

    De som omkom:
    Carl Johan Ulriksen - Fyrbøter
    John Bratland - Matros

    D/S STORTIND, Indre Billefjord, 1. november 1944" (se "dokumenter")s, 5:

    "Arbeidet med å losse Stortind starter som nevnt om morgenen 1. november 1944 ved Øst-kaia i Suov’di. Som nevnt var det ofte russiske krigsfanger som ble satt til lasting og lossing av forsyningsskip. Under ankeroperasjonen med Stortind oppsto det brann i kjettingkassen, trolig grunnet gnister da deler av kjettingen ukontrollert gikk ut under arbeid med å åpne kjettingstopperen. Etter sigende var det en tom potetsekk som ble antent. Skipperen tok sekken, og kastet den over bord. Plutselig kommer det en kraftig eksplosjon i lasterommet, med det resultat at hele fordekket ble revet opp. Bensinfatene tok fyr, og antente ammunisjonen. To av mannskapet som befant seg på fordekket blir drept, seks andre berget seg ved å hoppe i sjøen, mens noen kom seg over i en livbåt. Stortind hadde et mannskap på 10 norske sjøfolk, tre tyskere og en passasjer på denne turen. Fortøyningene blir kappet for at skipet ikke skulle eksplodere ved kaien, eller at brannen skulle bre seg over til havneanlegget. [...]

    Båten driver et stykke inn over Billefjorden, før tyskerne etter tre timer forsøkte å skyte den i senk med luftvernskyts. [...] Øyenvitneskildring beskriver at etter at D/S Stortind kom i brann ved Øst-kaia, så ble skuta slept ut midtfjords for å bli senket. Dette lyktes ikke helt, for plutselig kom det sterk vind som førte vraket mot land i bukta ved Suov’di på østsiden av Billefjorden. Og som et paradoks; ikke langt fra Øst-kaia, der lossingen hadde tatt til samme morgen".

    Se vedlegg i "dokumenter". Der er også historien om en nær slektning av en av de omkomne norske sjøfolkene, som etter 30 års leting endelig fant sin onkels gravsted i 2013.


    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipss2.html#Sto