M/S Stamveien

Other names
ex Sir Caradoc,wx Grey Master
Call sign
LAJA
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1973
Yard number
97
Month of delivery
januar

Other

  • Participant in WW2

Tonnage

Gross tonnage:
6.036
Net tonnage:
4.018
Deadweight:
3.302

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 5040
Speed:
17,5 knop

Dimensions

Length:
124,20m
Beam:
16,03m
Draft:
3,10m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    01/1973: Levert som GREY MASTER til Skibs A/S Golden West, Oslo 
    00/1975: Overført til I/S Grey Master( Skibs A/S Golden West) Oslo
    00/1976: Overført til I/S Grey Master( Golden West Shipping Co. A/S) Oslo 
    00/1977: Overført til P/R Grey Master(Golden West Shipping Co. A/S) Oslo 
    00/1978: Overført til K/S Golden West Shipping Co. A/S,Grey Master, Oslo 
    02/1983: Solgt til Nitre Shipping Ltd., Jersey, UK, nytt navn  SIR CARADOC
    07/1988: Solgt til Rutelaget Askøy Bergen A/S, Kleppestø, Bergen
    07/1988: Ombygd bil/passasjerferge: Dødvekt:3.302 t. Brutto:6.036 t.NET:4.018 t
    10/1988: Omdøpt  STAMVEIEN
    11/1988: Solgt til A/S Rogaland Kystferger AB, Randaberg, Stavanger 
    03/1994: Solgt til Yantai Marine Shipping Co., Yantai, China, nytt navn  HUA LU
    10/2002: Solgt til Prima Bridge Island Pte.Ltd., Panama, nytt navn  MORNING  STAR NO 11
    02/2003: Omdøpt  MORNING  STAR NO 12
    02/2003: Solgt til PT Prima Eksekutif ( PT Jembatan Madura ) Surabaya, Indonesia,
                    nytt navn  ROYAL NUSANTARA
    00/2014: Still in service/Fremdeles i fart.

    Maskineri:
    2 stk dieselmotorer, 4SC.SA. 4x9cylindere diam. 250x300mm,
    bygd ved Bergen Mek. Verksted, Bergen.