D/S Bandak

Shipyard

Name
Build year
1891
Yard number
14
Month of delivery
Januar

Other

  • Participant in WW1

Tonnage

Gross tonnage:
155
Net tonnage:
86
Deadweight:
170

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 33 IHK 190
Speed:
8,5

Dimensions

Length:
95.6'
Beam:
19.3'
Draft:
9.3'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    01/1891: Levert som BANDAK til A/S Bandak ( Holger Fischer ) Kristiania                 
    07/1904: Solgt til D/S Bandak ( Th. Mortensen ) Kristiania                      
    02/1907: Solgt til D/S A/S Skien ( P. Landgraff ) Skien                        
    00/1921: Solgt til D/S A/S Skien ( Leif Grung ) Skien                          
    03/1928: Overført til  til D/S A/S Skien,Skien                                         
    01/1935: Solgt til Nils Wefring & Leif Sivertsen, Trondheim              
    08/1935: Solgt til A/S D/S Konserv I ( C.J. Kiøning A/S) Trondheim, nytt navn TUSTNA
    02/1936: Overført til A/S D/S Konserv I's konkursbo, Trondheim             
    02/1936: Solgt til A/S Namdalsruten ( Arne Tvete ) Trondheim                 
    03/1936: Omdøpt  NAMDAL
    06/1937: Solgt til A/S Samtrafikk ( Olaf Stavik ) Molde, nytt navn  MOLDE
    07/1937: omdøpt  VERMA
    05/1939: Solgt til Martin Legernes m.fl., Vikebugt, Molde                 
    06/1939: Solgt til J.L. Bratlid, Oslo                                                       
    10/1939: Solgt til Skips A/S Verma ( Bjarne Gundersen ) Oslo            
    03/1940: Solgt til Anders Utkilen, Kilstraumen, Bergen                        
    11/1941: Overført Brødrene Utkilens Rederi ( Anders Utkilen ) Bergen, nytt navn KILSTRAUM 
    00/1941: Ny motor: Deutz   BHK 300   Fart:9,5 knop
    00/1952: Forlenget 18.3'- DWT:200 t. BRT:172 t. NET:102 tonn
    07/1958: Overført til Alf Utkilen,Bergen                                                   
    08/1963: Sank den 15/8 etter lekkasje i maskinrommet under fiske ved Island             

    Maskineri
    Triple dampmaskin 3 cylindere diam.10"-16"-26". Maskineri bygget ved Fredrikstad mek. Verksted.
    Kjeler samme.
    Nye kjeler 1910 bygget ved Nylands mek. Verksted.Oslo