v/H. Larsson-Fedde.
06/1917: Levert som GLASTONBURY til Norfolk & North American Steam Shipping Co Ltd.
(Furness, Withy & Co. Ltd) London, UK
06/1920: Solgt tilD/S A/S Den Norske Afrika & Australialinje ( Wilh. Wilhelmsen ) Tønsberg,
nytt navn SIMLA
00/1923: Overført til Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg
09/1940: Torpedert og senket den 22/9-1940 av tysk ubåt U100 (Kapitänleut. Jochim Schepke)
i pos. N 55.11' ,W 17.58'-west av Irland på reise fra Philadelphia til Methil med skrapjern
og stål. 5 personer omkom.
Minnehallen I Stavern skriver:
Var på reise fra Philadelpia til Methill i konvoi lastet med 8.000 tonn stålbarrer og skrapjern. Ble torpedert 22. september 1940 av tysk ubåt U100 (Kapitänleutnant Jochim Schepke)i posisjon N5508 og W1740. Folkene om bord var klar over at det verste kunne skje etter at båt etter båt i konvoien var blitt senket. D/S Simla fikk ikke stoppet maskinen, og fartøyet ble derfor med stor kraft kjørt ned i dypet og forsvant i løpet av et halvt minutt. Besetningen hoppet til sjøs, og fikk mer eller mindre skadet og forslått karet seg gjennom strømvirvlene og opp på flåtene og de vannfylte livbåtene som fløt opp. Disse ble reddet etter 45 minutter. Fire nordmenn omkom.
De norske som omkom med D/S SIMLA:
Arvid Karnuf Stenvåg - Fyrbøter
Hans-August F. von Krogh - Skipsfører
Marinius Kristian Karlsen - Stuert
Harris Evant - Styrmann
Se også:
https://www.uboat.net/allies/merchants/ship/548.html
http://www.warsailors.com/singleships/simla.html
Latitude: 55.133333
Longitude: -17.666667