M/S Quevilly

Shipyard

Name
Build year
1897
Yard number
30
Month of delivery
Juni

Tonnage

Gross tonnage:
3.482
Net tonnage:
1.710
Deadweight:
3.750

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 700
Built by:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Speed:
5

Dimensions

Length:
322.0'
Beam:
45.5'
Draft:
24.1'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

     BYGD SOM 4. master STÅLBARK

    06/1897: Levert som QUEVILLY til H. Prentout-Leblond & E. Boniface, Rouen, Frankrike 
    00/1900: H. Prentout-Leblond & E. Leroux,Rouen, Frankrike
    00/1911: Innsatt motor: M.A.N.  NHK 96   Fart: 5 knop
    00/1914: Overført til Leroux & Heizey, Rouen, Frankrike
    00/1923: Solgt til Hannevig Corp.A/S, Kristiania
    03/1924: Solgt til A/S Sørlandske Lloyd ( Karl A. Thorbjørnsen )Kristiania/Oslo
    00/1924: Ombygd til M/T ved verft i Rouen. DWT: 4.200 t. Brutto: 3.295 t. Net: 2.241 t. Lengde:324.8'
    00/1924: Ny motor: Holeby diesel    BHK 700   NHK 146    Fart: 8 knop
    00/1926: Solgt til Skibs A/S Deodata ( Chr. Hannevig Sen. Åsgårdstrand ) Oslo, nytt navn  DEODATA
    00/1928: Overført til Skibs A/S Deodata ( Chr, Hannevig Sen. Åsgårdstrand ) Horten
    01/1931: Skibs A/S Deodata (Louis Hannevig, Oslo) Horten 
    10/1939: Minesprengt og senket den 21/10-1939 i pos. N 53.20, E 0.38' ved Inner Dowsing Fyrskip
                   på reise Constanza til Grangemouth med olje. Minen var lagt den 17/10-1939 av ubåt 
                   U-19 ( Fregattenkapitän Hans Meckel). Besetningen reddet av HMS LOCH MELFORT