Stålbark Pehr Ugland

Shipyard

Name
Build year
1891
Yard number
144
Month of delivery
mai

Other

  • Participant in WW1

Tonnage

Gross tonnage:
1.317
Net tonnage:
1.200
Deadweight:
2.050

Engine

Dimensions

Length:
230.7'
Beam:
36.5'
Draft:
20.5'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    5/1891: J.L. Ugland, Arendal - PEHR UGLAND
    5/1916: Seilskibsselskabet Hippalos (O.J. Eskildsen) København - PEHR UGLAND
    12/1919: Skibs A/S Glommen (Z. Møller & H. Aas) Fredrikstad - PEHR UGLAND
    /1923: Skibs A/S Pehr Ugland (Hans Aas) Fredrikstad - PEHR UGLAND
    2/1927: Skibs A/S Pehr Ugland (A.A. Rød) Fredrikstad - PEHR UGLAND
    /1932: Avrigget, flytebrygge for Norsk Soyamelfabrik, Larvik.
    /1936: Opphugget i Stavanger.

    (Som det siste eksisterende norske barkskip i fraktfart - forsøkt innkjøpt som minneskute, men det mislykkes)

    KAPTEINER:
    1891 - 1902: Paul Edward Jensen
    1902 - 1903: A. Aanonsen
    1903 - 1905: P.E. Jensen
    1905 - 1910: Fredrik Jensen
    1910 - 1916: A. Aanonsen
    1919 - 1923: N. Olaus Nilsen
    1923 - 1931: Kristian Rød

    Se også:
    https://avtrykk.no/naerkontakt-med-dodsorkan-i-mexicogolfen  

    Skipet ble avrigget og solgt til Norsk Soyamelfabrikk i Larvik for kr. 20.000,- Avrigget var barken blitt en lekter som ble slept fra Rosenberg i Stavanger til Larvik våren 1933 og lagt som flytebrygge/lager utenfor soyamelfabrikken. Sekkelager for bl.a. soyabønner. En gammel sjømann, tømmermann Johan Olof Wallin, førte tilsyn med lekteren og han bodde om bord. Lekteren var under hele oppholdet helt tett og hadde ikke andre vedlikeholdsutgifter enn til driving og beking av dekket. Det ble rigget bommer og lys og elektiske winsjer. I 1937 hadde fabrikken fått ferdig sitt nye bønnelager på land og barken ble overflødig. Prisene hadde gått opp og Pehr Ugland ble solgt til Danmark som skrap for kr. 51.500.

    Sources

    Bark PEHR UGLAND's historie av Birger Dannevig, Bibliografisk Forlag, Kragerø 1987.