v/H.Larsson-Fedde.
1/1924: A/S Ofotens Dampskibsselskab, Narvik - NORDNORGE
6/1936: Forl.20.0'-BRUTTO: 991 tonn.NET: 566 tonn
5/1940: Rekv. av Die Deutsche Kriegsmarine
5/1940: Etter å ha landsatt 300 tyske soldater ved Hemnesberget ble hun beskutt og senket 10.5.1940 av britisk destroyer HMS Calcutta - HMS Zulu var også involvert i senkingen.
Maskineri
Triple dampmaskin 3 cylindere diam. 17.5"-28"-47". Maskineri bygget ved Trondhjems Mek. Verksted. Kjeler samme.
"Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-1945", Alf R. Jacobsen, Oslo, 2019, s. 11:
"Fjorten dager seinere [etter senkningen av hurtigrutebåten Sigurd Jarl den 23. april] ble Ofoten Dampskibsselskabs flaggskip Nordnorge kapret av tyskerne i Trondheim. 900-tonneren hadde nettopp gjennomgått vårpuss og lå nymalt og ferdig bunkret i Nyhavna. Et kompani bergjegere med støtte av feltartilleri og bombekastere gikk om bord. Under tysk kommando ble kursen lagt nordover. Den hardføre 2. bergdivisjon var på marsj gjennom Nordland for å komme den beleirede general Dietl i Narvik til unnsetning. Nordnorge, med sin fargerike gule og røde skorstein, skulle utnyttes til et bakholdsangrep på de britiske og norske troppene som sperret riksveien sør for Mo i Rana.
"Straks skipet utpå kvelden 10. mai la til kai i Hemnesberget, stormet troppene i land", skrev kaptein Anton Holzinger, som ledet raidet. "Britene skjøt med artilleri og godt kamuflerte mitraljøser. De første husene måtte erobres i nærkamp med håndgranater".
En bitter og blodig kamp raste i de neste dagene mellom forsvarerne og landgangsstyrkene som angrep fra to sider. Da britene og nordmennene 14. mai trakk seg tilbake, lå veien over Saltfjellet til Bodø i praksis åpen. For Nordnorge var det for seint. Hurtigruteskipet var blitt skutt i brann og senket av britiske jagere utenfor kaien i Hemnesberget".
Se også
http://www.warsailors.com/homefleet/shipsn.html#Nord