Bark Noatun

Shipyard

Name
Build year
1881
Month of delivery
Juni

Tonnage

Gross tonnage:
522
Net tonnage:
501

Engine

Dimensions

Length:
140.0'
Beam:
30.0'
Draft:
16.8'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    06/1881: Levert som NOATUN til A. Nilsen Birketvedt m.fl., Arendal 
    02/1886: Solgt til Chr. Th. Boe m.fl., Arendal 
    00/1891: Solgt til Zakarias Olsen m.fl., Farsund 
    07/1892: Forlist den 22/6-1892 nær Woody Cape på reise Port Elizabeth til Barbados i ballast.
                   Funnet på stranden 50 n.m. øst av Port Elizabeth med tap av hele besetningen.

    Kapteiner:    
    1881 - 1888: Th. Terjesen
    1888 - 1892: J. Jørgensen
    1892 - 1892: Nicolai Ludvig Tobiassen ,Rødland

    Edvin Johan Jakobsen, Grobo, Spind,født 1857 
    var en av besetningen som forsvant med "Noatun "

    Diverse engelske notater oversatt om forliset

    EASTERN PROVINCE HERALD, 8 July 1892
    Nyheter ankommet igår at et skip hadde strandet på Grootevley Beach,
    Alexandria,og at hun var fullstendig vrak. Hun viste seg å være
    "NOATUN" av Farsund, kaptein Rødland og som forlot havn den 21.
    bestemt for Barbados i ballast. Det fryktelig været som det har vært
    de siste ukene langs vår kyst har tydelig bestemt skipets skjebne og
    ført henne på land. Stor fare har blitt uttalt angående hennes mannskap
    da intet spor har blitt funnet av dem og i dette fryktelige været vil det
    være små sjanse for dem å nå land.

    PORT ELIZABETH TELEGRAPH  9.7.1892.
    Copy av telegram mottatt Torsdag middag 9.7.1892 fra Resident
    Magistrate av Alexandria med følgende :
    "Et skip med navnet Noatun av Farsund har forlist på Grootvley Beach.
    Intet mannskap var ombord,og hun var i ballast. Vraket var skyllet opp
    .men noen av mastene og råene var i god stand.Hun strandet 14 miles
    fra her og 40 miles fra Port Alfred."Noatun" var en norsk bark på 521 tonn,
    og ankom her fra Pascagoula den 16.mai med en last av tømmer til
    Herrene Griffiths & Co.,Hun avgikk havnen den 21.juni for Barbados i
    ballast. "Noatun" var bygd i Grimstad i 1881 og hun var eid  Z.Olsen.
    Sannsynlig har hun blitt truffet av en serie av kraftige stormer som i det
    siste har rådet utenfor kysten. Hun har fått så mye juling at mannskapet
    har måtte forlate henne, og hun har strandet i nevnte område.Vi håper at
    mannskapet har blitt tatt opp av et passerende skip ,men en stund har
    gått uten at nytt om bjergning har blitt mottatt. Men de kan ha litt landsatt
    i en av koloni havnene.

    TURNER, MALCOLM. SHIPWRECKS & SALVAGE IN SOUTH AFRICA
    NOATUN
    Norsk bark på 522 tonn,bygd av H.A.Weber,Grimstad og ført av kaptein
    L.Rødland. Strandet ved Grootvley Beach,mellom Woody Cape og
    Cape Padrone den 22.juni 1892  under en vestlig storm ved starten på
    en reise til Barbados i ballast etter at hun hadde losset sin last i Algoa Bay

    Sakset fra Farsunds sjøfartshistorie
    Men den lange tapslisten for 1892 er ennu ikke fullstendig.Den omfatter
    nok et av havets store og uløste mysterier,nemlig barken NOATUN og dens
    skjebne.

    Skipet var bygget på Fevig i 1881 og var således blandt de nyere trefartøyer.
    Våren 1891 ble det kjøpt  fra Arendal av 87 parteiere,med Z.Olsen som
    korresponderende reder. Efter omkobring og noen utbedringer ble det under
    kommando av kaptein Alf Rødland sendt til Sundsvall.hvor det ble lastet
    trelast for Port Elizabeth. Det som sikkert vites er at skipet kom fram den 22.
    september og efter utlossing gikk i ballast til Barbados for ordre,med ankomst
    den 1.desember. Det fortsatte til Pascagoula,hvorfra det den 5.februar 1892 
    la ut for Port Elizabeth. Den 16.mai var det fremme.
    Det antas at NOATUN defra skulle opp til Europa,men allerede i begynnelsen
    av juli kom det telegram til Kristiania om at skipet var funnet på stranden ca
    50 miles østenfor Port Elizabeth, og at det ikke var spor efter besetningen.
    Fartøyet var ribbet for alt som hadde verdi,og dette førte til antagelser om at
    det hadde vært utsatt for overfall av sjørøvere. Men om dette har vært tilfelle,eller
    om at vraket ble plyndret efter strandingen,kan neppe bli annet enn formodninger.
    Sjørøveri var ikke lenger alminnelig utbredt,men det forekom fremdeles.

    Tre forskjellige norske seilskip som på den tid kom frem til Algoa Bay,var alle 
    skadet og meldte om hård vind fra vestlig kant og opprørt hav utenfor Syd-Afrika
    i juni måned. Det er en kjent sak at den vestgående strøm og slik vind skaper en
    krapp og kjedelig sjø i disse farvann.Kanskje disse fakta forklarer NOATUNs skjebne.
    Det var meningen at fru Rødland skulle ha reist ned til kontinentet for å møte sin
    mann.Hennes tre småpiker ventet med lengsel,de hadde fått brev om at pappa
    hadde kjøpt så meget rart tl dem i de fremmende land.