1927 - Bygget som hvalbåt GOS I ved Jarlsø Verft, Tønsberg for A/S Hvalfangerselskap Pelagos (Svend Foyn Bruun), Tønsberg
1940 til 1945 - I Nortrahips tjeneste.
Ombygget 1941 i Halifax , Canada til patruljefatryøy. Leid inn av RN (Royal Navy) fra 1941 for bruk som treningsskip - nytt navn HMS MOSS. Norsk mannskap. Tjenestegjorde som patruljefartøy fra 1943 til 1945. Tilbakelevert reder 1945 - fikk sitt tidligere navn tilbake - GOS I
1954 - Solgt til Harlad Østervold, Torangsvåg i Austevoll
1955 - Ferdig ombygd som fiskefartøy ved Skudenes Notbarkeri & Slip - nytt navn - ELDJARN. Dampmaskineriet var byttet ut med en VØLUND diesel på 420 BHK.
1964 - Ny NORMO hovedmotor på 780 BHK ble satt inn. 1970 Forlenget og ombygd med hevet dekk og nytt styrhus. Ny lengde var blitt 150 ft.
1973 - Solgt til Ståle Remøy, Leinøy og - nytt navn - STÅLBAS
3.7.1974 - Forliste ved Ile aux Morts på Newfoundland
Maskineri
Triple dampmaskin 3 cylindere diam.15.5"-26"-44". Bygget ved Kandnes mek.Verksted Tønsberg. Kjeler samme.
Tilleggsopplysninger:
v/Thor Eickstedt:
MOSS (3)
Ex. Gos 1
Øvelsesfartøy
Tidligere hvalbåt.
Byggested: Jarlsø Verft, Tønsberg.
Sjøsatt: 09.1927.
Eier: Hvalfangerselskapet Pelagos A/S (Bruun & von der Lippe) Tønsberg.
Depl.: 274 Br. reg tonn.
Dim.: 120`x 24,7`x 14,1`.
Maskin: 1. Trippel Eksp. dampmaskin, 1.250 IHK = 13 kn.
Bunkers: 90 tonn olje.
Aksj.radius: 3.000 nm ved 9 kn.
Bestykning:
1- 3``MKIII kanon.
1- 37 mm AA kanon. (AntiAircraft)
1- 20 mm Oerlicon kanon.
2x1- 0,5`` Colt MG 53 mitr.
Besetning: 15.
Rekvirert: 1941.
Kommisjonert fra: 12.07.1941 - 07.1945.
Avd.: Øvelsesfartøt ved rekruttskolen "Camp Norway", Lunenburg, Nova Scotia, Canada.
Sjef:
Kapt.ltn. Eivind Johansen 11.01.1945 - 28.01.1945.
Kapt.ltn. Alf Kr. Haavik 24.02.1945 - 21.07.1945.
Bakgrunn: Sommeren 1940 beslagla Marinen 16 norske hvalbåter i Sør-Afrika. De ble ført til Halixax i Canada for ombygging til partuljefartøy. Hvalbåtene viste seg å være i så dårlig forfatning at det måtte settes i gang omfattende reperasjonsarbeid samtidig med ombyggingen. 7 av disse båtene ble derfor sendt til Storbritannia for ombygging til minesveipere.
Skipets historie:
07.1945: Returnert eier. Omdøpt GOS 1
1954: Solgt til Harakd Østervold, Austervollsheia, Bergen. Omdøpt ELDJARN. Ombygd til fiskefartøy.
1972: Solgt til Ståle Remøy P/R, Leinøy. Omdøpt STÅLBAS
07.1974: Forliste utenfor Newfoundland.
Norske marinefartøy 1939 - 1945 og deres sjkebne.