M/S Mosfruit

Call sign
LJYS
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1938
Yard number
282
Month of delivery
august

Maritime inquiries 1940 - 1945

Other

  • Participant in WW2
  • Torpedoed, 30.6.1942
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
2.714
Net tonnage:
1.520
Deadweight:
4.300

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 3380 NHK 517
Speed:
15,5 knop

Dimensions

Length:
314.4'
Beam:
50.3'
Draft:
23.3'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde

    8/1938: A/S Mosvold Shipping Co (Martin Mosvold) Farsund - MOSFRUIT
    6/1942: Senket den 30/6 ved kanonild ca 600 n. m. West av Scotland på reise fra St. John til Liverpool.

    Maskineri:
    Dieselmotor, 2takt. enkeltvirkende, 9 cylindere diam. 500x900mm. B&W maskineri lisensbygget ved Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB. Gøteborg, Sverige.

    Av de tre hurtiggående norske kjøleskip som seilte frem og tilbake over Atlanteren uten ekskorte, hadde MOSFRUIT, kaptein Jens Ugland, det største antall turer bak seg. Alt var hittil gått vel, men den 5. juli sendte britene ut melding til eskortegruppene i Atlanterhavet om å holde utkikk etter MOSFRUIT eller livbåt og oppga at skipet sist var rapportert i posisjon 5 325 N, 4000 W den 28. juni ved midnatt. Der gjorde da 14 knops fart. Der som hadde hendt var at U-458, ( Kapitänleutnant Kurt Diggins ), fikk inn en torpedo i babord side forkant bro kl. 14.30 GMT den 30. juni i posisjon 5610 N, 2320 W. Maskinen stoppet momentant, og alle mann gikk fra borde i styrbord livbåt. Vel ombord i den savnet kapteinen en av de tre britiske passasjerene, og da MOSFRUIT fremdeles fløt, gikk han ombord igjen med seks mann. Passasjeren ble funnet i salongen der han satt med et sår i hodet forvirret av sjokk. Han ble hjulpet i båten. Det ble nå varslet om ubåt periskop. Kapteinen og hans folk fikk i all hast samlet endel ulltepper, klær, mat og tobakk og låter giggen. Da båtene var kommet 1,5 n. mil av, dukket u-båten opp og sendte MOSFRUIT til bunns med 56 granater. I syv døgn seilte livbåten mot Irland. Der var kaldt, og ferskvannet minket sterkt, men ellers var tilstanden i båten etter omstendighetene meget god. Utpå natten den 8. juli ble livbåten observert av Empire Hope 40 nautiske mil av Irske kysten og folkene landsatt i Belfast samme dag.



    Se også:
    https://uboat.net/allies/merchants/ship/1874.html
    http://www.warsailors.com/singleships/mosfruit.html

    Shipwreck location

    Latitude: 56.1667
    Longitude: -23.333