v/H. Larsson-Fedde
08/1870: Levert som skonnert MODER til R. Lossius, Kristiansund N
08/1870: Brutto: 89 tonn. Net: 82 tonn. Dim: 74.4'-18.0'-9.5'( norske fot)
06/1872: Solgt til A. Olsen, Risør
00/1873: Tilbakeført til R. Lossius, Kristiansund N
09/1876: Solgt til L. Isaksen, Bodø
10/1881: Solgt til C. Jakhelln, Bodø
00/1891: Solgt til A.N. Gaarde m.fl., Kristiansund N
09/1892: Solgt til K. Zahl, Kjærringø, Bodø
10/1900: Solgt til Peter Schelderup, Skånland, Salten, Bodø
00/1942: Overført til Thomas Schelderup, Skånland, Salten, Bodø, nytt navn MODER II
00/1942: Innsatt motor: av ukjent type BHK 200 Fart: 7 knop
00/1942: Ommålt: Brutto: 124 tonn. Net: 55 tonn,
11/1943: Angrepet av fly 27. november 1943 under passering av Tanafjorden. Se sjøforklaring.
05/1944: Stanset og skutt i brann/senket den 7/5-1944 av to russiske MTB, TKA 218 og TKA 219 i
Varangerfjorden. Besetning og passasjerer ialt 10 personer ført til Murmansk
Besetning: 7 mann
Passasjersertifikat for 20 personer
Kaptein: Olav Mikalsen, Rotsund
Leid motorkutter i erstatningsruten:
Tromsø til Finnmark fra 1.11.42 til krigsforliste 7.5.44.
I perioden gjennomførte 1 tur til Hammerfest, 1 til Vardø og 29 turer til Vadsø,
tilsammen 31 turer med en samlet distanse på 20560 kvartmil.
Minnehallen i Stavern skriver:
Moder II erstattet hurtigruten Tromsø-Kirkenes fra 1. november 1942 til hun ble kapret av tre russiske torpedobåter og skutt i senk ved Kiberg 7. mai 1944. De som var om bord ble ført til Murmansk og
kom senere tilbake unntatt styrmann Meyer som antakelig døde 6. januar 1945. Se sjøforklaring.
Se også
http://www.warsailors.com/homefleet/shipsm.html#Mo
Ref: Hurtigruteselskapenes Erstatningsrutefart
Tromsø-Finnmark Oktober 1941 til Oktober 1944
ved Einar B. Larsen