v/ Odd Birkeland.
Bygget i stål.
7/1891 - Levert fra byggeverft til A.R. Thom & Co. Glasgow - DECHMONT
1898 - Solgt til Lang & Folton, Greenock - DECHMONT
9/1910 - Innkjøpt av A/S Fregatskip Mai v/ H.E.Hansen, Lillesand - nytt navn - MAI
1912 - Overført til A/S Fregattskip Mai v/ H.E. Hanse. Kristiansand - MAI
Skipsfører:
1910 til 1912 - Hans Olsen, Åkerøy
Reder:
1910 - A/S ved Hans Elenius Hansen, Åkerøy og Anders Hansen.
Endeligt:
Kristiansand hjemsted 1912. Rederiet flyttet fra Lillesand.
26.12.1912 - Forlot Poneworh, Ny Caleonia med Nikkelmalm for Hamburg. Forsvant med hele besetningen på 20 mann. Meldt savnet 1913.
Annet:
I en bok som er utgitt i Mandal med forfatter Christian Dyrstad med tittel fra "Dekksgutt til Skipper" står det nevnt på side 177 og 178 under kapittelet "Med Chilesaltpeter til Frankrike."
Så var vi ferdige fra Antofagasta og kom til sjøs. Men det ble en lang reise med meget stille . Selv rundt Kapp Horn var det løyt og stille, og alle røyler stod praktisk talt fra vi gikk ut fra Antofagasta til vi kom på høyde med Azorene. Rundt Kapp Horn og til oppforbi Falklandsøyene møtte vi flere store isberg, men det var heldigvis klart og siktbart vær, så vi slapp uskadet fra dem.
Det ble som nevnt en meget lang reise, da stille og løy vind fulgte oss jordkloden rundt. Et Tvedestrands-skip som gikk til sjøs to dager før oss, hadde derimot frisk vind langs hele Syd-Amerika, og rundt Kapp horn hadde det forferdelige stormer, så skipet ble nedbrekt. Men det kom dog til Europa etter en meget kvikk reise. Fullriggeren MAI av Lillesand gikk til sjøs en ukes tid før oss. Men den kom aldri frem , og heller ikke ble det spurt etter skipet senere.
Vi får forholde oss til det siste hvor det har vært øynevitne til "Mai´s" avgang fra Chile. Hvor skipet skulle seile hen det er det ikke opplyst noe om.
Skipet ble 23 år.