M/S Aro

Other names
ex Sætre,ex Klor,ex Bergsnes,ex Norden
Call sign
LLTW
Class
DNV1A1
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1935
Yard number
760
Month of delivery
September

Tonnage

Gross tonnage:
284
Net tonnage:
158
Deadweight:
350

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 300
Built by:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset
Speed:
8

Dimensions

Length:
42,48m
Beam:
7.01m
Draft:
2,86m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    09/1935: Levert som NORDEN til Verteilurgsstelle für Chlorkalk, Lübecker-Wyburger
                    Dampschiffahrtsges., Lübeck, Tyskland
                    Det første skipet bygget som førte klorgass og andre typer gass. Veggtykkelsen
                    på tankene var 33 mm
    00/1940: Overført til Die Deutsche Kriegsmarine (Näbelsaure)
    05/1945: Overført til Ministry of War Transport, London, UK
    07/1946: Overført til Den Norske Stat, Oslo. Hevet og reparert, nytt navn  BERGSNES
    00/1947: Solgt til Nordisk Lettmetall A/S, Porsgrunn, nytt navn  KLOR
    00/1952: Solgt til Herøya Elektrokjemiske Fabrikker A/S, Porsgrunn
    00/1953: Solgt til Hydro Tankskips A/S (Hydrotank) Porsgrunn 
    00/1959: Solgt til Martin Sætre P/R, Mastrevik, Bergen, nytt navn  SÆTRE
    00/1959: Forlenget 22.1'-Dødvekt :350 t. NET:284 t.Net:158 t.Dim:42,48-7,01-2,86m
    00/1965: Ny motor: Wichmann   BHK 300   Fart: 8 knop
    00/1967: Overført til Harald Sætre, Mastrevik, Bergen 
    00/1971: Solgt til Jonas Austnes, Haramsøy, Ålesund, nytt navn  ARO
    10/1973: Solgt til Sigurd Botn, Austefjord, Ålesund
    00/1976: Solgt til Magnar Brandal, Brandal, Ålesund 
    05/1978: Sprang lekk og sank den 11/5-1978 ved Buholmen Fyr på reise Austefjord til
                    Raudeberg med sand. 1 person omkom.

    Maskineri:
    Dieselmotor 4-takt enkeltvirkende - 6 cylindere diam. 230 x 350mm.
    Maskineri bygget ves Motoren Werke Mannheim A.G. Mannheim, Tyskland