M/S Høegh Silvercrest

Other names
ex Kurland, ex Høegh Trader
Call sign
LMFG
Class
DNV1A1
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1940
Yard number
652
Month of delivery
September

Other

  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
7.708
Net tonnage:
4.728
Deadweight:
10.550

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 4450
Speed:
13,5

Dimensions

Length:
465.5'
Beam:
58.3'
Draft:
35.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    Sjøsatt som HØEGH TRADER ved B & W, København for rederiet Leif Høegh

    09/1940: Levert som KURLAND til Die Deutsche Kriegsmarine ( Norddeutscher Lloyd ) Bremen
    05/1945: Beslaglagt i Kiel og returnert til Skibs A/S Abaco, Aruba, Astrea & Noruega ( Leif Høegh & Co)Oslo
    02/1947: Satt i fart igjen av Leif Høegh, nytt navn HØEGH SILVERCREST
    09/1961: Solgt til Johs. Presthus rederi ( Johs. Presthus) Bergen, nytt navn  JON PRESTHUS
    02/1968: Solgt til Pacific International Lines, Singapore, nytt navn  KOTA BERAKAT
    00/1069: Solgt til Asia Union Shipping & Enterprises , Mogadisco, Somalia, nytt navn  HAI ENG
    00/1972: Overført til Pacific International Lines Ltd, Mogadisco, Somalia
    07/1974: Solgt til China for opphugging. Avgikk Singapore den 19/7-1974 for Shanghai, China,

    Maskineri:
    Dieselmotor 2 Takt Dobbeltvirkende - 5 Cylindere diam. 550x1600mm . B & W