Bark Hermod

Other names
H. Elbing
Call sign
JCFG
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1872
Customs register date
December 10, 1872

Tonnage

Gross tonnage:
529
Net tonnage:
498

Engine

Dimensions

Length:
135.0'
Beam:
28.6'
Draft:
18.0'
  • Historikk:

    1872 - Bygget av Eiketre ved Gebr. Mitzlaff, Elbing, Tyskland

    Innkjøpt fra Tyskland

    Hjemsted:
    1872 til 1904 - Lillesand

    Reparert:
    1886 og 1895 - I Lillesand

    Redere:
    1872 - Hans Jacob Hammer m/fl. Lillesand
    Parthavere:
    1/10 part - Hans Jacob Hammer
    1/10 part - B. Birkeland
    1/10 part - H.J. Henschien
    1/10 part - A. Krogh
    1/10 part - J. Damsgaard
    1/10 part - D. Nielsen
    1/10 part - Lars Hammer
    1/10 part - W. Uckermann
    1/10 part - A. Fredriksen
    1/10 part - L. Dannevig

    1890 - Hammers Enke m/fl, Lillesand

    1903 - A.N. Grønn, Vatne

    Skipsførere::
    1872 - A. Krogh
    1877 - Wilhelm Svendsen, Brekkestø
    1880 til 1895 - Adolf Fredriksen, Brentemoen, Lillesand ( Vikarfører for Kurtze)
    1898 - Kurtze
    1899 - Ole Christensen, Ringsdalen
    1900 - S.A. Johnsen
    1902 - Thorvald Christian Jonassen, Bergstø
    1904 - Jansen

    Endeligt:
    2/1904 - Sprang lekk ,dismasted og forlatt i Nord Atlanteren på reise fra Manzanillo - Havana til Bremen med Cedertre
    Alle berget

    Skipet hadde 14 manns besetning


    Avskrift av notat fra Kjell Rosenberg.

    Sjøkaptein Daniel Danielsn, Solheim , var for ikke lenge siden i farvenn der hans bestefar en gang hadde seilt med en Lillesandsskute. Hans mor var som ung pike på reis med skipet samme med sine foreldre i slutten av 1890 årene og var da i syd amerikansk farvenn bl.a. i Buenos Aires og Rosario .

    Da kaptein Danielsen kom til Rosario for en tid siden , fikk han fra det norske konsulatet et dagboksutdrag som bl.annet viser følgende anløp av Lillesandskip:

    Bark "Hermod" , Kapt Fredriksen Mai 1895 og Juni 1896 .

    Bark " Mod" kapt. J.A.Nielsen , 1895.

    Bark "Urania " kapt. S.Stendahl, 1895.

    Dagboken forteller at bark "Mod" av samme rederi som "Urania" skal ta med til Europa en sjømann fra Kristiansand som ble sykeavmønstret i Rosaria. Siden de to skip tilhører samme rederi, skal ikke "Mod" ha betaling for å ta sjømannen med .

    I 1896 skriver konsulen til sjømannspresten H.Vasstrand i Buenos Aires at en sjømann fra Kongsberg er rømt fra bark "Carl" ef Lillesand , kapt. Bentzen.

    I januar 1898 sender konsulen til sjømannspresten i Buenos Aires oppstilling over pengebidrag han har samlet inn fra norske skuter som har anløpet Rosario . Det nevnes skipene "Fryd"- "Blenheim"- "Galathea"- "Johannes" -"Freidig" -"Argus" med Dollar 5 fra hver.

    Den 11.mars 1898 skriver konsulen følgende til sjømannsprest H.Vasstrand i Buenos Aires:

    I besiddelse af Hr.Pastorens meget beskrivelse af 10.de d.

    Har jeg arrangert at det kan holdes gudstjeneste på Sailors`s Home, da de herværende fra skandinaviske Skibe delvis ligger for anker i srømmen og delvis saadan i udkanten af havnen at det neppe vilde være hensigtsmessig at holde noen Opbyggelse på dem .

    Med udmerket Høyagtelse

    NN.

    Ellers har utdraget notater om tragiske dødsfall, og om rømninger og om hensynsløse boardingmastere. De som i forrige generasjon la grunnen til handelsflåtens virksomhet hadde mange vansker å stri med i fremmede havner .

    Notat viser interessante trekk om sjømannsmisjonens virksomhet i disse fjerne år. En reise fra Buenos Aires til Rosario var ingen enkel tur i 1898 da Buenos Airespresten reiste til Rosario for å holde gudstjeneste for sine farende landsmenn.

    Sjømannsmisjonen har alltid vært omfattet med varm interesse i våre menigheter . Deres motto :

    Sjømannsmisjonen følger handelsflåten var en realitet også for 80 år siden - da Lillesandsskuter var å finne i fjerne farvann.

    Kjell Rosenberg.