v/H.Larsson-Fedde.
6/1875: D. Bruce & Co., Dundee, U. K. - PANMURE
8/1891: Forlist, kondemnert og kjøpt av E. H. Mellish, resolgt.
2/1893: Christian M. Matzen, Hamburg - VASCO DA GAMA
2/1905: A/S Hermanos (Henr. Hansen) Lillesand - HERMANOS
10/1910: Led sjøskade i orkan i Mexicogulfen 17/1o på reise Gulfport,Miss.til Montevideo med trelast.Søkte nødhavn i Havana 2510. Ble losset, kondemnert og solgt.
7/1911: A/S Hermanos (Ole Irgens) Bergen - HERMANOS
1/1912: A/S Hermanos (F. Hansen) Bergen - HERMANOS
2/1914: A/S Dova Rio (D.A. Knudsen) Kristiania - DOVA RIO
8/1918: A/S Dova Rio (Harald Wellen) Kristiania - DOVA RIO
/1923: Chr. Lehland Egelien, Drammen - DOVA RIO
/1924: J. H. Lee & J. M. Barnard, U.K. - DOVA RIO
/1924: Solgt til opphugging 1. kvartal.
Skipsfører:
1905 og 1907 Ole Nicolay Henriksen, Risør. ( reder der)
1907 A. M. Gundersen. så Nilsen, Risør. (så toller i Risør)
Skipet var en hurtigseiler - brukte 7 mnd på tur fra Europa til Australia og retur. Vanligvis 12 mnd.
Skipet er utgitt i som ett i den første bildeserien sjømannsforeningen utga 94/95.
Skuten tilhørte Henr. Hansen, Lillesand fra 1905 til 1912 og blev hele tiden ført av kapt. O. N. Henriksen fra Risør. Han hadde som vanlig for skippere i denne tiden part i skuta.
Sønnen, senere skipsreder Jens Henriksen, var 3. styrmann på "Hermanos" fra 1905 til 1908. "Hermanos" gjorde sine 15-16 knop, og den ble ført av en mann, som forstod å utnytte dens egenskaper. Når jern og stålskutene ble drevet med gjennomgående stort hell, så skyldtes det ikke bare de gode skutene, men i like sterk grad at man hadde folk som kunne seile dem.
Klipp fra Lillesandsposten 15. mai 1905:
Fra Havnen. I morgen skal fullriggeren "Hermanos" taues til Kristiansand, hvorfra det vil være ferdig til avgang onsdag eller torsdag.
Klipp fra Lillesandsposten 4.2.1908.
Skipsetterretninger."Hermanos" capt. Henriksen avseilet 1. februar fra Belfast til Pascagula, Missisippi.
"Hermanos" var utsatt for et alvorlig havari i Vest India i 1911.