Bark Guldregn

Call sign
JBVG
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1895
Customs register date
November 5, 1895

Tonnage

Gross tonnage:
540
Net tonnage:
492

Engine

Dimensions

Length:
141.50'
Beam:
32.1'
Draft:
15.9'
  • Historikk.


    1895 - Bygget av skipskonstruktør G.Olsen v/ S.N. Hansens Verft, Kokkenes, Lillesand .
    Bygget av furutre 

    Hjemsted:
    1895 til 1901 - Lillesand

    Reder:
    1895 til 1901 - Henrik Hansen, Kokkenes m/Fl, Lillesand

    Skipsfører:
    1895 til 1901 - Søren Corneliussen, Kokkenes, Lillesand

    Senere skipsbyggmester (Knudsens Verft) Christian Stinsen seilte med "Gullregn" (ukjent hvilke årstall).  Stinsen forteller i et interviu med Lillesandsposten på sin 80 års dag 05.06.1951 at han var med "Gullregn" helt til Bangkok for å laste teak. Der var han oppe og kikket på det kongelige slott, ja finere palass ser en ikke på våre kanter. En annen tur jeg husker var en kullfrakt vi hadde fra England til Vest-Afrika, sønnenfor linja. Vi brukte 123 dager, først storm og stilla.  Da hadde de nesten gitt opp håpet hjemme.

    Endeligt::
    1901 - Solgt til Lissabon, Portugal for 3.300 br.pund
    1904 til 1924 - Nytt navn Bella Vista

    Det kostet å bygge skipet uten fortjeneste Kr. 140,00 pr. rg tonn.

    Største skute bygget i Lillesand