D/S Trim

Other names
Tenger
Call sign
WJMS
Class
LR100A1
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1910
Yard number
44
Month of delivery
November

Other

  • Participant in WW1

Tonnage

Gross tonnage:
1.220
Net tonnage:
756
Deadweight:
1.960

Engine

Propulsion:
Engine size:
Nhk 142
Speed:
8.5 knop

Dimensions

Length:
228.3'
Beam:
36.0'
Draft:
14.8'
  • Historikk:

    11/1910 - Levert fra Antwerp Engineering Co. Ltd., Hoboken, Belgia til Atlantica Sea Navigation Co. Ltd. v/ Atlántica Tengerhájózasi Reszveng Sarsasag, Fiume (Rijeka), Kroatia - TENGER
    1912 - Solgt til D/S A/S Oslo v/ Brødrene Biørnstad, Kristiania - nytt navn - TRIM
    1914 - Solgt til N.V. Mij. s/s Hamborn v/ N. V. Handels en Transport Mij. Vulcaan, Rotterdam, Nederland - nytt navn - HAMBORN
    27.10.1915 - Oppbrakt av HMAS MELBOURNE mens hun var på reise fra New York, NY, USA til Caibarien, Cuba med stykkgods. Sent til Halifax, Canada med prise mannskap. Overtatt av Canadian Government, Halifax som fientlig eiendom.
    1918 - Overtatt av The Shipping Controller v/ J. Cory & Sons Ltd,  London, England.
    1921 - Solgt til Anglo-Portuguese SS Co. Ltd. v/ M. Isaacs & Sons Ltd, London.
    1923 - Solgt til Rederi-A/B Thetis v/ R. Hellberg, Göteborg, Sverige - nytt navn - START
    1.10.1932 - Gikk på grunn ca 3 nm øst for Storskär ved Stockholm, Sverige mens hun var på reise fra Kemi, Finland til Yarmouth, Norfolk, England med trelast.
    13.10.1932 - Brakt flott, kondemnert og solgt for hugging via Erik Brodin. Forlot Stockholm 13/12 for Karlshamn for å bli hugget ved Karlshamns Skeppsvarv.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3cylindret, diameter 17.0”-28.0”-46.0”, slagl./stroke: 33”. Maskineri bygget ved North Eastern Marine Engineering Co. Ltd., Newcastle, England. Kjeler samme.