D/S Sumatra

Other names
Salsette
Call sign
JWPM
Class
DNV1A1
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1858
Yard number
91
Month of delivery
Mai

Tonnage

Gross tonnage:
2.227
Net tonnage:
1.399
Deadweight:
3.500

Engine

Propulsion:
Engine size:
1858 Ihk 1550 -1872 Nhk 270 - 1887 Nhk 277

Dimensions

Length:
363.0'
Beam:
38.5'
Draft:
23.7'
  • Historikk:

    17.5.1858 - Levert fra Tod & MacGregor, Meadowside Yard, Glasgow, Scotland til Peninsular & Oriental Steam Navigation Co., London, England. (Satt inn i fart på det indiske hav) - SALSETTE
    1867 - Satt inn som troppetransportskip under den Abyssinianske krigen.
    1867 - Forlenget.
    1873 - Solgt til Stoomvaart Maatschappij, Batavier, Nederland - nytt navn - SUMATRA
    1876 - Solgt til Adamsom & Ronaldson, London.
    1876 - Videresolgt til E. F. K. Fortescue, London.
    1876 - Videresolgt til John Lacy v/ T. Ronaldson, London.
    1883 - Solgt til John T. Mattews, London.
    1885 - Solgt til George Humphreys, London.
    1887 - Solgt til Blyth Shipbuilding Co. Ltd, Blyth, England.
    Dampmaskinen ombygget til triple expansion: Maskin nå: 1 dampmaskin (steam reciprocating), triple exp. 3-sylinder, syl. diam.: 22,5”–37,0”–67,0”, slag/stroke: 39,0”. 277 NHK. Bygget av Ravenhill, Hodgson & Co., London.
    1888 - Solgt til Gjemre & Co., Newcastle, England.
    1888 - Videresolgt til Norman Steam Shipping Co. v/ Lauritz Gjemre, Newcastle.
    1889 - Solgt til D/S A/S Sumatra v/ Bergesen & Co, Stavanger.
    1900 - Hogget opp i Genova, Italia.  

    Maskineri:
    1858 - Dampmaskin, inverted direct acting. 2-sylinder, syl. diam.: 70,0”–70,0” slag: 36,0”. 1.373/1.550 IHK. Maskineri bygget ved Tod & MacGregor, Meadowside Yard, Glasgow, Scotland.
    1872 - Ny dampmaskin installert: Compound dampmaskin. 2cylinder, diameter 37,0”–66,0”, slag/stroke: 39,0”. Maskineri bygget ved Ravenhill, Hodgson & Co., London.
    1887 - Triple dampmaskin, 3cylindere, diameter 22,5”–37,0”–67,0”, slag/stroke: 39,0”.
    Maskineri bygget ved Ravenhill, Hodgson & Co., London. Kjeler 1890 bygget ved Tyne Boiler Works, Low Walker-on-Tyne, England.