M/T Iver Excel

Call sign
LAWL2
Class
ABS - (+)A1, Oil Carrier, (E), (+)AMS, (+)ACCU, VEC
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1981
Yard number
297
Month of delivery
August

Tonnage

Gross tonnage:
21.918
Net tonnage:
14.602
Deadweight:
38.565

Engine

Propulsion:
Engine size:
Bhk 12000 v/ 150rpm
Speed:
14.5 knop

Dimensions

Length:
182.30m
Beam:
31.42m
Draft:
17.23m
  • Historikk:

    31.8.1981 - Levert fra Onomichi Zosen Kabushiki Kaisha, Onomichi, Japan til Blue Excelsior Maritime Corporation (Marubeni America Corporation, New York, NY, USA), Monrovia, Liberia -  BLUE EXCELSIOR
    1987 - Beta Maritime Services Ltd, Monrovia ble managers.
    14.9.1989 - Solgt til Revenco Holdings Inc. v/ Iver Bugge Management A/S, Larvik-NIS - nytt navn - IVER EXCEL
    9.4.1993 - Acomarit Ltd, Glasgow, Scotland ble managers - EXCEL
    1994 - Tschudi & Eitzen A/S, Oslo ble managers.
    14.10.1997 - Solgt til Commuter Shipping Corporation (B+H Equimar Singapore Pte. Ltd, Singapore), Monrovia. 7.11.1997 - Nytt navn - COMMUTER
    19.5.2001 - Registreringshavn endret til Valletta, Malta.
    12.11.2002 - Registreringshavn endret til Monrovia.
    1.8.2005 - Solgt til Dora Mar N. V., Antwerpen, Belgia (Leo Ship Management Ltd, Hong Kong, China), Willemstad, Nederlandske Antiller - nytt navn - MARONI
    2007 - Schulte Shipmanagement, Mumbai, India ble managers.
    1.8.2009 - Maritec N. V., Antwerpen, Belgia ble managers.
    1.9.2015 - Registreringshavn endret til Panama.
    2019 - Solgt for USD 425/Ltd til bangladesh hoggere. Ankom 02/01 til Chattogram, Bangladesh for hogging som begynte 09/01.


    Maskineri:
    Dieselmotor, 2takt enkeltvirkende, 6cylindere diameter 670 x 1700 mm. B&W maskineri lisensbygget ved Mitsui Engineering & Shipbuilding Co, Tamano, Japan.