M/K Møllergutten

Other names
ex St. Nicolai
Call sign
LGVP - LKGN
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1900

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
107
Net tonnage:
55

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 129
Speed:
7

Dimensions

Length:
88.8'
Beam:
22.8'
Draft:
9.3'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    00/1900: Levert som ST.NICOLAI til ukjent eier ( Bygd av tre)
    00/1931: Solgt til Petter Møller, Oslo ( Uregistrert skip ) nytt navn  MØLLERGUTT
    00/1931: Innsatt motor:  GREI   BHK 129   Fart:
    00/1935: Ny motor: Munktell   BHK 110   Fart 7  knop
    00/1936: nedrigget til lekter
    11/1940: Solgt til Johs. H. Giæver jr, Hamnnes, Tromsø
    11/1941: Overført til A/S M/K Nordlys III ( Johs. H. Giæver jr., Hamnnes ) Tromsø
    06/1947: Ommålt: Brutto: 117 tonn. Net: 51 tonn
    11/1948: Solgt til Karl H. Vindenes, Vinneseidet, Bergen, nytt navn  ULØY
    00/1951: ny motor: Ruston   BHK 204    Fart:
    08/1957: Solgt til H. Nikolai Sandtorv, Bjørøyhamn, Bergen
    06/1961: Overført til Statens Fiskarbank, Bergen
    06/1962: Kondemnert den 5/6-1962

     

    Besetning: 7 mann

    Ikke Passasjersertifikat 

    Kaptein: Hilmar Henriksen


    Leid motorkutter i erstatningsruten:

    Tromsø til Finnmark fra 19.11.43 til 15.11.44.

    I perioden gjennomførte 2 turer til Hammerfest, 2 til Båtsfjord og 1 til Vardø,
    tilsammen 5 turer med en samlet distanse på 2168 kvartmil. 

     

    Sources

    Ref: Hurtigruteselskapenes Erstatningsrutefart
    Tromsø-Finnmark Oktober 1941 til Oktober 1944
    ved Einar B. Larsen