3/1939 - Kontrahert for levering i juli 1940. 1941- Bygget av Trondhjems mek. Verksteds A/S, Trondhjem for Namdalens Aktie-Dampskibsselskab, Namsos - HERLAUG (Sjøsatt 27/05 som HEIMDAL etter at tyske myndigheter beslagla skipet som skulle utrustes som vaktskip. Ikke fullført). 1945 - Overtatt av Direktoratet for Fiendtlig Eiendom. 2.8.1946 - Solgt uferdig til Erling Sannes, Bodø. (Slept i oktober til Falkenbergs Varv, Falkenberg, Sverige for ombygging). 1947 - Slept til Holmens Verft, Risør for ferdigstilling. 8/1948- Ferdigbygget. Solgt til A/S Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø - nytt navn - BJARKØY 8.12.1948 - Grunnstøtte ved Fiskenes på Andøya. Fikk store skader som ble reparert i Bodø. 19.11.1949 - Grunnstøtte ved Skrolsvik. Reparert i Harstad. 21.10.1965 - Grunnstøtte på Nøringen ved Hekkingen. Store bunnskader. Slept av ULLER til Harstad for reparasjon. 1968 - Grunnstøtte ved Laukvik.. 4.6.1969 - Solgt til Mebo Ltd Telecommunication, Zürich, Sveits/Panama - nytt navn - MEBO (Brukt som flytende pirat-radio i Nordsjøen). 1982 - Nytt navn - ANGELA I 1984 - Mulig senket med navnet ALMASIRA som målfartøy av den Libyske Marine i Sirte, Libya. 1998 - Slettet fra registrene, Eksistens i tvil.
Maskineri: Dieselmotor, 2takt enkeltvirkende, 6 cylindere diam. 260x420mm. Polar maskineri bygget ved AB. Atlas Diesel, Stockholm, Sverige.