D/S Grenland

Other names
ex Bjørn, ex Pierre Andre, ex Shearwater
Call sign
JPBL
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1888
Yard number
40
Month of delivery
Juli

Other

  • Participant in WW1

Tonnage

Gross tonnage:
966
Net tonnage:
568
Deadweight:
1.320

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 120 IHK 1000

Dimensions

Length:
213.2'
Beam:
31.1'
Draft:
13.8'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    07/1888: Levert som SHEARWATER til Sharp & Co., Newcastle, UK
    00/1897: Solgt til Eduard Tinel, Le Havre, Frankrike, nytt navn  PIERRE ANDRE
    02/1900: Solgt til Even Haugland A/S, Sandefjord
    02/1900: Solgt til Kulkompaniet af 1871, Bergen, nytt navn  BJØRN
    04/1912: Solgt til R.M. Peterson, Kristiania
    00/1914: Overført til A/S Jelølinjen ( Rich. Peterson ) Kristiania
    06/1915: Solgt til A/S Greenland ( H. Haraldsen ) Skien, nytt navn  GRENLAND
    12/1915: Oppbrakt i desember nord av Skagen av tysk torpedobåt SMS 43. Brakt til Tyskland og erklært god prise
    00/1916: Overført til Deutsches Reich, Transport hæren, nytt navn  GRENLAND
    00/1923: Solgt til Emil R. Retzlaff, Stettin, Tyskland, nytt navn  FLOSSHILDE
    00/1931: Solgt til W. Schmidt, Stettin, Tyskland, nytt navn  NOTRACO I
    00/1932: Solgt til Rederi & Spedisjons A/B Nordstjernan, Helsingfors, Finland, nytt navn  NOTRACO
    01/1940: Grunnstøtte den 7/1 ved Sandham på reise Helsingfors til Gøteborg, Sverige.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3cylindere, diameter 16,0”–26,5”–44,0”, slag/stroke: 33,0”. Maskineri bygget ved E. Scott & Co., Newcastle, England.
    År. 1900 - kjeler bygget ved Bergens Mek. Verksted, Bergen.kjeler