M/T Fridtjof Nansen

Call sign
LNYR
Class
DnV +1A1 Tanker for Liquefied Gas (7.25 kp/cm2 – 40 °C) E0 F ICE-C.
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1968
Yard number
209 / 159
Month of delivery
april

Tonnage

Gross tonnage:
2.756
Net tonnage:
1.373
Deadweight:
2.250 - 3.000 m³

Engine

Propulsion:
Engine size:
1.820 BHK v/ 300 omdr/min
Speed:
11.75

Dimensions

Length:
297' 1''
Beam:
46' 1''
Draft:
22' 11½''
  • Historikk:
    v/ Odd Birkeland.

    5/1968 - Levert fra  A/S Kristiansands mek. Verksted, Kristiansand for I/S Sirenes (A. I. Langfeldt & Co.), Kristiansand.- Skroget slept til Moss Værft & Dokk A/S, Moss og ferdigbygget - FRIDTJOF NANSEN
    1/1978 - Solgt i januar til Navytrans Maritime Co. S.A. (Byzantine Technical Maritime Corp.), Piraeus, Hellas.
    - nytt navn - BYZANTINE ENERGY. (Tatt tilbake på et 5 års timecharter).
    1981 - Solgt til Capo Nord Compania Naviera Ltd, Limassol, Kypros - nytt navn - CAP AKRITAS
    26.6.1991 Kolliderte utenfor Algerie med M/S IBN KHALDOUN II (Tatt til Piraeus for inspeksjon og reparasjon).
    1994 - Tatt i arrest i Piraeus. Forlatt av mannskapet.
    2001 - Kantret og sank delvis i juni på havna i Piraeus.
    Kondemnert.


    Maskineri
    Dieselmotor 2SC SA 7 cylindere diam. 360x600mm. Maskineri bygget ved Sulzer Bros.Ltd. Winterthur, Sveitz.