M/S Viking Trader

Other names
ex Wood Star, ex Balder Hope
Call sign
LANL2
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1981
Yard number
298
Month of delivery
Juli

Tonnage

Gross tonnage:
9.871
Net tonnage:
7.638
Deadweight:
18.758

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 8000
Built by:
Akasaka Diesels Ltd.,Yaizu
Speed:
13

Dimensions

Length:
146,07m
Beam:
22,86m
Draft:
9,32m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    07/1981: Levert som BALDER HOPE til Fairway Transport Co SA ( Vermillion Overseas Management
                   Co Ltd ) Panama
    00/1984: Omdøpt  WOOD STAR
    00/1987: Omdøpt  VIKING TRADER
    12/1988: Solgt til K/S Handybulk II ( Billabong Ship Management A/S ) Bergen 
    12/1988: Innmeldt   NIS   nr 443   LANL2
    05/1991: Overført til K/S Handybulk II ( Univan Management Services A/S ) Bergen
    00/1991: Overført til K/S Handybulk II ( Bergen Ship Management A/S ) Bergen
    02/1992: Solgt til PTC Transport Corp( Acomarit Ltd)Manila, Philippinene, nytt navn  GOLDEN VIKING
    00/1993: Solgt til Groupwell Sh. Corp( G.E.Shipping Ltd) Manila, Philippinene
    00/1994: Solgt til Pacific Basin Handy Bulk Carriers Corp( Viking Ship Management Corp) Manila,
                    Phillippinene, nytt navn  HANDY VIKING
    00/1996: Solgt til Jennyship SA( Great Circle Sh. Agency Ltd) Panama, nytt navn  TIA ESTELA
    00/1998: Solgt til Estelaship SA ( Great Circle Sh. Agency Ltd ) Panama
    04/2001: Overført til Estelaship SA ( Precious Shipping Public Co ) Panama
    12/2001: Solgt til Nanyuan Shipping Co Ltd ( Nanjing Ocean Shipping Comp) Kingstown, St. Vincent
                    & Grenadines ) nytt navn  HAN ZHING MEN
    10/2009: Solgt til Yem Shipping Co. Ltd( Nanjiang Ocean Shipping Comp) Kingstown
    03/2011: Solgt til opphugging den 11/3-2011