M/S Anita-Merete

Other names
ex Blåveis I, ex Blia, ex Bratdal, ex Sollunf I, ex Csardas
Call sign
LHJL
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1915
Yard number
7
Month of delivery
Juni

Tonnage

Gross tonnage:
251
Net tonnage:
126
Deadweight:
320

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 300
Built by:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset

Dimensions

Length:
38,19m
Beam:
6,88m
Draft:
3,07m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    06/1915: Levert som CSARDAS til A/S Csardas ( R. Lien ) Trondheim
    05/1918: Solgt til A/S Csardas ( Johan Cappelen ) Trondheim
    11/1920: Solgt til van Oppen & Co Ltd., London, UK
    11/1922: Overført til Wm. van Oppen & Co Ltd( The Anglian Steamship Co Ltd ) London, UK
    06/1928: Overført til van Oppen & Co Ltd, London, UK
    04/1931: Solgt til Andr. L. Grønaas, Mosterhamn, Bergen, nytt navn  SOLLUND I
    03/1933: Ny motor: Bolinder   BHK 240   NHK 48   Fart:
    00/1947: Overført til Jenny Grønaas, Bergen
    00/1951: Overført til Andr. Grønaas Rederi, Bergen
    00/1951: Ny motor: Deutz   BHK 300   NHK 36   Fart: 8,5  knop
    03/1960: Solgt til Brødrene Sætre ( Gerhard Sætre ) Bergen
    00/1961: Overført til Gerhard Sætre m.fl., Bergen, nytt navn  BRATDAL
    05/1963: Solgt til Hjellestads Rederi A/S ( Lars Hjellestad ) Bergen, nytt navn  BLIA
    05/1964: Solgt til Ingv. Økland, Torangsvåg, Bergen, nytt navn  BLÅVEIS I
    00/1964: Ny motor: Wichmann   BHK 300   Fart:
    07/1968: Solgt til Arne Larsen P/R, Henningsvær, Svolvær
    01/1972: Solgt til Thorleif Pettersen, Henningsvær, Svolvær
    03/1979: Solgt til Anton Mentzen, Henningsvær, Svolvær
    06/1980: Omdøpt  ANITA-MERETE
    01/1981: Overført til Bjørnar Mentzen, Henningsvær, Svolvær
    00/1988: Ny motor: MTU   BHK 530   Fart:
    07/1993: Grunnstøtte ved Harstad. Lagt i opplag
    02/2003: Slettet den 21/2-2003 som opphugget