v/H. Larsson-Fedde
Bygd av tre
07/1943: Levert som HAVNNES til P/R Johs. H. Giæver jr. Havnnes, Tromsø
05/1954: Ommålt: Brutto: 78 tonn. Net: 27 tonn
00/1956: Ny motor: Brunvoll BHK 171 Fart:
11/1965: Solgt til Odd Olsen, Havøysund, Hammerfest
02/1967: Omdøpt HAVØYBUEN
01/1970: Kondemnert den 31/1-1970
Besetning: 6 mann
Passasjersertifikat for 20 personer
Kaptein: Hilmar Flåten
Leid motorkutter i erstatningsruten:
Tromsø til Finnmark fra 27.11.43 til 31.10.44.
I perioden gjennomførte 1 tur til Kjøllefjord, 1 til Ifjord, 7 turer til Smalfjord, 1 til Båtsfjord
og 13 turer til Vadsø, tilsammen 24 turer med en samlet distanse på 14160 kvartmil.
Publikumshenvendelse:
"M/K «Havnnes» var bygd ved Røds båtbyggeri, Risør i 1943 for fiskerne/brødrene Olav (25%) og Hilmar B. Flåten (50%), Maursund, Skjervøy, Troms, i kompaniskap med forretningsmann/fiskekjøper Johs. H. Giæver (25%), Havnnes, Skjervøy. Båten hadde hovedmotor 120 hk Union. I første driftsår ble båten hovedsakelig brukt til frakting av sild og fisk til fabrikk"."Havnnes"s fører var Hilmar Flåten. Han ble, ikke minst takket være det utmerkede fartøy han hadde, snart meget populær blant passasjerene som ikke noksom kunde rose båt, skipper og besetning når de omsider nådde sitt bestemmelsessted — og kanskje etter flere dagers møysommelig reise".
"Rutefart og krig i Nord-Norge. Hurtigruteselskapenes erstatningsrutefart Troms-Finnmark okt. 1941 - okt. 1945", Einar B. Larssen, Trondheim, 1946, s. 47-48
Publikumshenvendelse til Arkivet freds- og menneskerettighetssenter
Foto av M/K «Havnnes» finnes i fotoarkivet til Nord-Troms Museum: https://digitaltmuseum.no/0210111590322/fangst-og-fiskebat-m-k-havnnes/media?slide=0