D/S Norrøna

Call sign
HPTR
Class
DNV1A1
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1885
Yard number
15
Month of delivery
Juli

Tonnage

Gross tonnage:
1.305
Net tonnage:
987

Engine

Propulsion:
Engine size:
Nhk 110
Speed:
8.5 knop

Dimensions

Length:
231.9'
Beam:
33.2'
Draft:
19.4'
  • Historikk:

    20.7.1885 - Levert fra Martens, Olsen & Co., Bergen til Jørgen C. & G. Knudsen m. fl., Porsgrund - NORRØNA
    1889 - Jørgen C. & G. Knudsen skilte lag. Jørgen C. Knudsen, Porsgrund overtok NORRØNA
    (Maskinen ombygget til triple exp.: 1 x dampmaskin, type triple exp., 3-sylindret, syl. diam.: 16,0”–26,0”–42,0”, slag 33,0”. 107 NHK. Bygget av Martens, Olsen & Co. Bergen.
    Ny kjele installert: 1 x dampkjel med dim.: 12,2’ x 10,0’ og 3 fyrganger. Arbeidstrykk 160 psi. Bygget av Akers Mekaniske Verksted, Kristiania).
    1904 Ny kjele installert: 1 x dampkjel med dim.: 13,5’ x 10,0’ og 3 fyrganger. Arbeidstrykk 160 psi. Bygget av Akers Mekaniske Verksted, Kristiania.
    1907 - Solgt til Taimo Yoko, Chemulpo, Korea.
    1909 - Solgt til Tong Tin Kee, Shanghai, China - nytt navn - HSING SHUN
    1912 - Solgt til N. Iwaki, Dairen, Japan - nytt navn - MIZUHO MARU
    1913 - Solgt til Warner, Barnes & Co. Ltd, Hong Kong - nytt navn - SISIMAN
    1915 - Overtatt av Sisiman Steamship Co. Ltd, Hong Kong.
    1926 - Solgt til Fu Hai Steam Navigation Co., Shanghai, China - nytt navn - HU TA
    1927 - Solgt til Hua Tai Steam Navigation Co. (Wen Kee Steamship Co.), Shanghai.
    1929 - Solgt til Chin An S.S. Co. (Hop Tai Steamship Co.), Shanghai - nytt navn - HO AN
    20.5.1933 - Kolliderte med Danske D/S JOHANNE JUSTESEA i Astraeakanalen, Whangpooelven, China mens hun var på reise til Amoy, China med passasjerer og stykkgods. Satt på land og kondemnert.



    Maskineri:
    1885 - Compound dampmaskin, 2 cylindere, diam. 26.0"-50.2". Maskineriet bygget ved Martens, Olsen & Co. Bergen. Kjeler samme.