M/S Fru Inger

Call sign
LIOZ
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1950
Yard number
6
Month of delivery
Juni

Tonnage

Gross tonnage:
461
Net tonnage:
225

Engine

Propulsion:
Engine size:
Bhk 1012
Built by:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset
Speed:
13.5 knop

Dimensions

Length:
153.0'
Beam:
27.6'
Draft:
11.0'
  • Historikk:

    10.6.1950 - Levert fra Stord Verft A/S, Leirvik for Fosen Aktie-Dampskibsselskab - FRU INGER Trondheim (I rute på Trondheim-Hitra/Frøya).
    18.2.1953 - Grunnstøtte ved Hestvika. Store skader. Reparasjon tok 3 måneder.
    1968 - På verksted fra januar til mai for reparasjoner og installere ny hovedmotor.
    1973 - Lagt opp for salg.
    13.5.1974 - Solgt til Alv Nepstad, Bergen. Motor skiftet ut med Wichmann dieselmotor. 1.350 BHK. Bygget i 1968 av Wichmanns Motorfabrikk, Rubbestadneset.
    12/1976 - Solgt til Dansk Norsk Skips A/S, Fredrikstad/Bergen.
    1983 - Solgt til ny eier i California - nytt navn - CALIFORNIA ROSE
    1996 - Slept til Ensenada, Mexico.
    2000 - Lå i Mazatlan, Mexico.

    Maskineri:
    1950 - Dieselmotor, 2takt,enkeltvirkende, 6 cylindere diam. 14.5"-19.0". Maskineri bygget ved Crossley Bros. Ltd. Manchester, England.
    1974 - Dieselmotor, Maskineri Bygget ved Wichmanns Motorfabrikk, Rubbestadneset.