10/1901 - Levert fra Mjellem & Karlsen, Bergen for A/S Skjerva (M. Knudsen & B. A. Løvold) Aalesund. Tonnasje 81 brt. Compound dampmaskin, 160 IHK. - SIGURD 1911 - Forlenget med 11’. 1928 - Eier: Oscar Nilsen, Ålesund. 1933 - Solgt til KFUM (Hans Sunde), Oslo/Ålesund - nytt navn - BRAND III. Ombygget til passasjertrafikk. 1934 - Ombygget til motorfartøy. 1938 - Motoren bytta med en 100 BHK motor fra M. Haldorsen & Sønner Motorfabrikk, Rubbestadneset. Den gamle motoren satt inn i BRAND IV. 1940 - Solgt til A/S Sigurd (Rolf Ervik, Sykkylven), Ålesund - nytt navn - SIGURD I Overført til Fosen Aktie-Dampskibsselskab, Trondheim. Ombygget til passasjer/tørrlastfartøy. 1945 - Overført til Rolf Ervik, Bølandet/Ålesund. 1949 - Ny hovedmotor installert: Wichmann. 2-takt/enkltv., 4-sylinder, syl. dim.: 340 x 380 mm. 200 BHK. Bygget i 1934 av M. Haldorsen & Sønner Motorfabrikk, Rubbestadneset. 1962 - Ny hovedmotor installert: Callesen. 4-takt/enkltv., 4-sylinder, syl. dim.: 270 x 400 mm. 300 BHK. Bygget av Aabenraa Motorfabrikk, Åbenrå, Danmark. 1970 - Solgt til Johannes Møster, Eidslandet. 1971 - Nytt navn - SANDBORG 1983 - Lagt opp. 1985 - Senket ved Ostereidet.
Maskineri: 1901 - Compound dampmaskin. 1938 - Dieselmotor, 2takt, enkeltvirkende, 4 cylindere diam. 330x380mm. Maskineri bygget ved M. Haldorsen & Sønner Motorfabrikk, Rubbestadneset.