D/S Sigurd

Call sign
JWTV LCRT
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1901
Yard number
13
Month of delivery
Oktober

Other

  • Participant in WW1

Tonnage

Gross tonnage:
81
Deadweight:
Ihk 160 Bhk 240

Engine

Speed:
8 knop

Dimensions

Length:
83.4'
Beam:
18.7'
Draft:
9.0'
  • Historikk:

    10/1901 - Levert fra Mjellem & Karlsen, Bergen for A/S Skjerva (M. Knudsen & B. A. Løvold) Aalesund. Tonnasje 81 brt. Compound dampmaskin, 160 IHK. - SIGURD
    1911 - Forlenget med 11’.
    1928 - Eier: Oscar Nilsen, Ålesund.
    1933 - Solgt til KFUM (Hans Sunde), Oslo/Ålesund - nytt navn - BRAND III. Ombygget til passasjertrafikk.
    1934 - Ombygget til motorfartøy.
    1938 - Motoren bytta med en 100 BHK motor fra M. Haldorsen & Sønner Motorfabrikk, Rubbestadneset. Den gamle motoren satt inn i BRAND IV.
    1940 - Solgt til A/S Sigurd (Rolf Ervik, Sykkylven), Ålesund - nytt navn - SIGURD I
    Overført til Fosen Aktie-Dampskibsselskab, Trondheim.
    Ombygget til passasjer/tørrlastfartøy.
    1945 - Overført til Rolf Ervik, Bølandet/Ålesund.
    1949 - Ny hovedmotor installert: Wichmann. 2-takt/enkltv., 4-sylinder, syl. dim.: 340 x 380 mm. 200 BHK. Bygget i 1934 av M. Haldorsen & Sønner Motorfabrikk, Rubbestadneset.
    1962 - Ny hovedmotor installert: Callesen. 4-takt/enkltv., 4-sylinder, syl. dim.: 270 x 400 mm. 300 BHK. Bygget av Aabenraa Motorfabrikk, Åbenrå, Danmark.
    1970 - Solgt til Johannes Møster, Eidslandet.
    1971 - Nytt navn - SANDBORG
    1983 - Lagt opp.
    1985 - Senket ved Ostereidet.


    Maskineri:
    1901 - Compound dampmaskin.
    1938 - Dieselmotor, 2takt, enkeltvirkende, 4 cylindere diam. 330x380mm. Maskineri bygget ved M. Haldorsen & Sønner Motorfabrikk, Rubbestadneset.