Barkentin D/S Fortuna

Tonnage

Gross tonnage:
172
Net tonnage:
89
Cargo Volume
165

Engine

Propulsion:
Engine size:
Nhk 23

Dimensions

Length:
100.5'
Beam:
22.0'
Draft:
11.6'
  • Historikk.

    1885 - Bygget ved  Rødsverven  senere A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for Christen Christensen, Framnæs, Sandefjord - FORTUNA ( Bygget som sel og bottlenose fanger )
    1889 - Solgt til A/S Oceana v/Chr.Christensen , Sandefjord
    1898 - Johan Bryde overtar disposisjonen av A/S Oceana
    1905 - A/S Oceana solgt til Jean B. Linaae. FORTUNA ( Ombygget)
    1909 - Selskapet A/S Oceania solgt til Haldor Virik, Sandefjord.
    1914 - Solgt til A/S Fortuna v/H.Fagelund, Tønsberg 
    1932 til 1975 - Tilhørte Fortuna A/S Rieber & Co i Tromsø helt frem til 1975.
    1938 - Dampmaskinen erstattet med en råolje motor, 2-takt/enkeltvirkende, 4 sylindret på 300 BHK. Bygget ved M.Haldorsen & Søn, Rubbestadneset.

    Skipsførere :
    1885 til 1889 - Carl Anton Larsen 
    1900 - Joh. Christiansen 
    1909 - A. B. Abrahamsen 
    1909 til 1912 - C. J. Evensen 
    1912 til 1914 - A. Johannesen 
    1914 til 1918 - O. Axelsen 
    1918 til 1920 - N. Hansen 
    1920 - K. O. Gjersöe 
    1923 - Edw. Olsen 
    Charles Robertsen
    Paul Stark


    Seil rigget som 3 mastet barkentin med damp hjelpemotor.
    1 stempel dampmaskin (steam reciprocating), compound. 2-sylinder, syl. diam.: 12,5’’–22,7’’, slag/stroke: 15,0’’. 23 NHK. Bygget av Akers Mek. Værksted, Kristiania.