D/S Gardar

Other names
ex Sweetheart
Call sign
LDYI - LFPK - MGQD
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1885

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
136
Net tonnage:
50

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 24 IHK 120

Dimensions

Length:
99.4'
Beam:
19.8'
Draft:
11.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    00/1885: Levert som SWEETHEART til Hewett & Co., London, UK
    00/1905: Solgt til C.T. Pannell ( J. Tidman ) London, UK
    00/1907: Solgt til A.N. Land, Glasgow, UK
    00/1908: Solgt til H. Hansen, Isafjørdur, Island
    00/1911: Solgt til Tønnes Wathne, Stavanger, nytt navn  GARDAR
    00/1922: Overført til J. Wathne ( Tønnes Wathne ) Seydisfjord, Island
    00/1926: Overført til Tønnes Wathne, Stavanger
    00/1928: Solgt til Torstein Nygard, Stavanger
    00/1929: Solgt til Andr. Halstensen, Bergen
    00/1937: Overført til Andr. Halstensen m.fl., Bergen
    00/1949: Overført til K. Halstensen A/S ( Andr. Halstensen ) Bergen
    00/1949: Ny motor: Fr.havns Motorfabrikk  BHK 245   Fart: 8,5 knop
    00/1950: Forlenget 17.3'- Dødvekt: 239 tonn. Brutto: 240 tonn. Net: 85 tonn
    00/1970: Ny motor: Deutz  BHK 620   Fart: 10,5  knop
    00/1971: Overført til K. Halstensen A/S, Bekkjarvik, Bergen
    00/1973: Solgt til Kristoffer Aase P/R, Bekkjarvik, Bergen, nytt navn  HORDATRÅL
    00/1974: Nedrigget, kondemner
    08/1985: Solgt til Mathias Zeud, Tyskland, nytt navn  HORDATRAL
    00/1999: Utgått Lloyds. Existerer under tvil