The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.
Historikk;
Gift 17.sept 1891 i Grimstad med Gundine, født 20.aug 1869,
datter av smedmester Tellef Gundersen, Grimstad, og hustru Gunhilde Marie Olsdtr. fra Chr.sand.
Johan Emil fikk styrm.patent 5.mars 1889 og skipsf.sertifikat 21.mars 1899.
Fartstid etter mai 1883:
12.mai 1883 bark ”Fredrik Petersen” Grimstad for Østersjøen (lettmatros hyre kr 36.-
avm 1.des 1883 i Grimstad
10.des 1883 bark ”Løvfald” Grimstad for Amerika (lettm. hyre kr 38.-
avm 20.april 1885 i Grimstad
29.april 1885 bark ”L. Schweigaard” Grimstad for Østersjøen (matros hyre kr 40.-
avm 1.des 1885 i Grimstad
23.jan 1886 bark ”Fremad” Grimstad for England (matros hyre kr 36,.
avm 16.aug 1887 i Grimstad
17.aug 1887 bark ”Fremad” Grimstad for Marseille (matros hyre kr 40.-
avm 7.nov 1888 i Grimstad
1.april 1889 bark ”Speranza” Grimstad for England (2.styrmann hyre kr 50.-
avm 22.febr 1890 i Cardiff
22.febr 1890 bark ”Speranza” Cardiff / videre (1.styrm.
avm 30.sept 1890 i Havre
19.des 1891 bark ”Løvfald” Grimstad for England via Arendal (1.styrm. hyre kr 65.-
avm 6.juli 1892 i Fredrikstad
29.sept 1892 bark ”Julie” Grimstad for Belfast / videre (2.styrm. hyre kr 58.-
avm 12.april 1893 i Grimstad
20.juni 1893 bark ”Ellen” Grimstad for Gefle (1.styrm. hyre kr 62.-
avm 8.sept 1897 i Sydney
8.sept 1897 bark ”Ellen” Sydney / videre (skipsfører
avm 24.febr 1899 i Liverpool
19.juli 1899 skip ”Quarta” Grimstad for Havre / videre (1.styrm. hyre kr 75.-
skipet forliste 11.sept 1899
!9.juli 1899 mønstret skipsfører, to styrmenn, tømmermann, stuert og to dekksgutter i Grimstad til ”Quarta”. I mønstringsjournalen er det notert...”det bemerkes at nærværende Bemandingsliste kun er gjeldende under betingelse af at midlertidig Nationalitetsbevis for Fartøiet bliver udfærdiget af de forenede rigers Consul i Havre...”
Jeg tror at skipet var innkjøpt fra utlandet og ble overtatt i Havre. ”Quarta” målte 1413 netto tonn ifølge Malmstenregisteret. Videre står det at hun var på reise fra Havre til Annapolis, Nova Scotia i ballast, og havarerte i sept. 1899. Det står også at vraket ble stukket i brann. Kanskje var havariet en årsak til Johan Emils død ? I hovedrullen står det at han døde ombord 11 sept 1899. Han etterlot seg enke med tre små barn, det yngste var født 22.jan 1900.
Arild Nordskogs samlinger.