Thomas Danielsen

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

November 14, 1883

Date of death

1919

Parents

skipsfører Daniel Danielsen og hustru Thilda Amalie Tobiasdtr. Grimstad

Matrosrulle

h 3022

Records

A 2396

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Grimstad

Place of living

Grimstad

County

Aust-Agder

Enlistment district

Rank

2. Styrmann / 1. StyrmannDekksgutt / Jungmann

Education

Skipsførereksamen
  • Historikk;

    Gift 28.okt 1915 i Landvik kirke med Konstance, født 4.sept 1889, datter av matros Jørgen Kristian Knudsen, Teglverket, og hustru Gunhild Matea Knudsdtr. Thomas fikk styrm.patent 10.sept 1903 og
    skipsførersertifikat 18.nov 1905.
    Fartstid:
    26.juli 1898 bark ”Jupiter” Grimstad for England (dekksgutt hyre kr 15.-
    avm 19.mai 1899 i Fredrikstad
    1.juni 1899 skip ”Eliezer” Fredrikshald for England
    avm 30.nov 1899 i Kristiania
    12.jan 1900 bark ”Patria” Grimstad for Hamburg / videre (jungmann hyre kr 32.-
    avm 31.juni 1900 i Hernøsand
    17.sept 1900 brigg ”Boreas” Grimstad for utlandet (jungm. hyre kr 34.-
    avm 9.juli 1901 i Havre
    10.juli 1901 bark ”Medbør” Havre / videre
    avm 23.juli 1901 i Grimstad
    15.mai 1902 fullr. ”Solon” Arendal for Onega
    avm 16.sept 1902 i Kristiania
    6.mars 1903 skip ”Lunde” ? Arendal for England
    avm 13.mars 1903 i Arendal
    14.mars 1903 bark ”Vanse” Arendal for England
    avm 25.aug 1903 i Portsmouth etter forlis i Nordsjøen
    1.okt 1903 bark ”Patria” Fredrikstad for Port Natal (1.styrmann
    avm 26.okt 1903 etter forlis i Deadmans Bay, England
    4.des 1903 bark ”Josva” Grimstad for Newcastle / videre (1.styrm. hyre kr 70.-
    avm 14.juli 1904 i Liverpool
    29.sept 1904 bark ”Queen” Grimstad for utlandet (2.styrm. hyre kr 60.-
    avm 11.nov 1905 i Kristiania
    15.jan 1906 bark ”Ringhorn” Chr.sand for utlandet (1.styrm. hyre kr 70.-
    avm19.mars 1907 i Grimstad
    15.apri l 1907 bark ”Ringhorn” Grimstad for Riga / videre (styrm. hyre kr 85.-
    avm 23.mai 1908 i Grimstad
    11.juli 1908 bark ”Mercur” Arendal for utlandet (1.styrm.
    avm 31.okt 1908 etter havari i Canada
    9.okt 1908 bark ”Hebe” Lillesand for England / videre (2.styrm.
    avm 27.des 1908 i Lillesand
    19.mars 1910 bark ”Oakhurst” Grimstad via Arendal og utlandet (1.styrm hyre kr 90.-
    avm 15.april 1910 i Newport
    21.juni 1910 bark ”Calluna” Chr.sand for utlandet (2.styrm.
    avm 28.juli 1910 i Cardiff
    28.juli 1910 bark ”Calluna” Cardiff / videre (1.styrm.
    avm 5.okt 1912 i Newcastle
    5.okt 1912 skip ”Sirius” Newcastle / videre (2.styrm.
    avm 9.jan 1914 i Havre
    4.sept 1914 bark ”Glimt” Arendal for Liverpool (styrm.
    avm 4.sept 1915 etter torpedering
    27.nov 1915 bark ”Apollo” Grimstad for Frankrike (1.styrm. hyre kr 190.- 2 års kontrakt
    avm ikke oppgitt
    23.okt 1917 galeas ”Lyng” Grimstad for Aalborg (bedstemand
    avm 13.okt 1917 i Chr.sand

    13.nov 1917 galeas ”Lyng” Chr.sand for Aalborg (skipsf.
    avm ikke oppgitt.
    I 1918 var Thomas skipsfører på m / s ”Varnæs”, et fartøy på 180 tonn dw. Skipet gikk fra Tananger
    31.des 1918, bestemt for Tønsberg – og forsvant sporløst. Besetningen var 4 mann.

    (Ifølge hovedrullenes fartstidsoppgaver mønstret Thomas av fra ”Mercur” 31.okt 1908 i Canada.
    9.okt 1908 mønstret han på ”Hebe” – i Lillesand! Det står slik.)
    Merknader:
    ”22.Sept 1915 erholdt nyt Skippersertifikat istedet for ældre som gikk tabt ved torpederingen
    av bark ”Glimt” av Arendal 3.Sept 1915”.
    ”okt. 1917 erholdt nyt Certifikat”, ældre tabt ombord i d / s ”Munin”.
    ”Munin” er ellers ikke nevnt i fartstidsoversikten.
    Bark ”Vanse” ca 170 nautiske mil østnordøst av Aberdeen på reise Arendal – Newcastle med minetømmer.
    Bark ”Patria” strandet 26.okt 1903 i Deadmans Bay i England på reise Fredrikstad for Port Natal
    med trelast.
    Bark ”Mercur”drev på land under lasting i Ruisseau-a-Sem i St. Lawrence, Canada og havarerte fullstendig.
    Bark ”Glimt” ble senket sept 1915 på reis Ellesmere Port til Gaspe i Canada.

    Sources

    Arild Nordskogs samlinger.