Aanon Aanonsen

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

July 15, 1856

Date of death

April 26, 1933

Parents

gbr. Aanon Aanonsen fra Birkedal i Landvik og hustru Petrine Dorthea Pedersdatter fra Grevstad

Matrosrulle

H 1343

Records

A 557

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Fjære, Grimstad

Place of living

Grevstad, Fjære

County

Aust-Agder

Rank

Has sailed for shipping company

  • Historikk:
    Han var sønn av gbr. Aanon Aanonsen fra Birkedal i Landvik og hustru Petrine Dorthea Pedersdtr.fra Grevstad. Hun var datter av Peder Jørgensen Grevstad (Sølv-Per)  Han var gift med Kirsten Ommundsdtr.Grevstad Aanon var bror av Peder Aanonsen og halvbror av Ole Olsen Grevstad. Han var sønn av gbr. Aanon Aanonsen fra Birkedal i Landvik og hustru Petrine Dorthea Pedersdatter fra Grevstad. Hun var datter av Peder Jørgensen Grevstad (Sølv-Per)  Han var gift med Kirsten Ommundsdtr. Grevstad Aanon var bror av Peder Aanonsen og halvbror av Ole Olsen Grevstad.

    Fartstid:
    22. april 1872  bark ”Søblomsten” Grimstad for Østersjøen (kokk hyre 4 spd. avm. 23. nov 1872 i Grimstad.
    28. april 1874  bark ”Høsten” Grimstad for Østersjøen (tømmermann hyre 14 spd. avm. 9. jan 1875 i Grimstad.
    20. mai 1875  bark ”Irene” Farsund for Arkangelsk avm. 7. des 1875 i Bristol.
    28. april 1876  brigg ”Vidar” Grimstad for Østersjøen (tømmermann   hyre 14 spd. avm 13. juni 1876 i Sundsvall.
    29. april 1878   brigg ”Alpha” Grimstad for Østersjøen (tømmermann hyre kr 56.-avm. 4. mai 1878 i Grimstad (syk).
    24. sept 1885 mønstret Aanon tømmermann på bark ”Wanderer”, som skulle til USA.

    Men han mønstret av allerede 5. okt. Og det var slutten på hans karriere som dypvannsseiler.

    I slutten av 1890-årene dannet Grimstad handelsstand ”Lille Topdal Dampskibsselskab. Dampbåten ”Fram” var ferdigbygd 1898 (jeg vet ikke hvor). Fartøyet ble fraktet fra Grimstad til Åmlisundet i Herefossfjorden, skroget for seg, og maskin og utstyr for seg. Det skjedde på vinterføre, med 6 hesters forspann.  ”Fram” ble montert, og trafikkerte strekningen Åmlisundet - Herefoss  til 1905.  Kaptein var Aanon Aanonsen Grevstad.

    I 1905 var det altså slutt, og ”Fram” ble liggende i Åmlisundet, der hun forfalt og sank til slutt.

    Sources

    Arild Nordskogs samlinger.