Peder Myre

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

May 31, 1903

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Sande

Place of living

Sande / Brooklyn, New York

County

VestfoldUtlandet

Other

  • Participant in WW2
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 49976, NY 90124.

    Gift med (jf. London-kort): Henny Marie Myre. 425-101 Street, Brooklyn.

    Sjømannen selv skriver: 

    Den 15. februar 1940. Ble avløst som fører av M/T James Stove, Oslo, i Singapore, og skulle derfra hjem til Norge på ferie.

    Fikk reise med M/S Bidevind av Porsgrunn, som skulle til New York. Tok 2. styrmannens vakt på turen, da han var radiotelegrafist.

    Tre dager etter invasjon av Norge, gikk vi inn til Bermuda, men seilte til Boston og New York, et par dager senere. Ankom New York den 22. april. Samme dag ble jeg tilbudt skip å føre for Bulk-carriers Corp. 80 Broad street New York. Jeg var med på å overføre tre skip fra Grace Line, fra amerikansk til Panama flagg.

    Fra generalkonsulatet i New York, fikk jeg tillatelse til å akseptere tilbudet fra Bulkcarriers, og seilte på tre av deres skip i farten på Atlanteren og Stillehavet fra april 1940 til slutten på april 1941 med ankomst New York.

    Nortraship var da etablert i 80 Broad street New York, og jeg gikk dit og oppsøkte direktøren, som den gang var herr Hilmar Reksten, og spurte om det var et norsk skip som trengte fører eller førstestyrmann. Det var ingen stilling ledig i den norske flåten, men Reksten kalte inn Ing. Lars Bakkevig, som var direktør i den tekniske avdeling. Dette var 7. mai 1941.

    Den 8. mai 1941 begynte jeg i den tekniske avdeling som inspektør for vedlikehold av flåten, ettersyn av reparasjoner og skaffe redningsmateriell og installere det.

    En gang i 1942, ble kapteinen på M/T Havkong syk like før konvoien skulle gå, og jeg søkte om å overta, men ble fortalt at hvis jeg skulle ha noen annen stilling, ville jeg få høre det.

    I 1944 ble jeg oppsatt på en liste av skipsførere som skulle sendes til England på kanonerskole, men dette fikk jeg ikke høre før etter krigen.

    Jeg fortsatte på den tekniske avdeling til den 15. mars 1946.

    Sources

    RA/S-3545/G/Gg

    Norges Skipsførere 1935-1953.

    Norges Skibsførere, Annen utgave 1935-53