Gunvald Tønnesen

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

January 23, 1875

Parents

Husmann Tønnes Olsen

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Storemyr

Place of living

Lofthus

County

Aust-Agder

Enlistment district

Rank

Seilmaker

Other

  • Participant in WW1
  • Personbeskrivelse nr.1687  Lillesand  Mønstringsdistrikt " Sjøens folk "- Odd Knudsen / Peder Larsen. Lillesand Folkebibliotek.

    Født 1875 Storemyr
    Bosted Lofthus
    Far Husmann Tønnes Olsen
    Bestmann
    Gunnvald Tønnesen døde i 1973

    Fra Thorbjørn Sørensen har vi fått om Gunvald Tønnesen:

    Gunvald Tønnesen f. 23.01.1875 på Stormyr - d. xx.xx.1973 reiste til sjøs den 27. oktober 1890 som førstereisgutt med Lillesandsbarken "Teotonia", ført av kaptein Otto Gregersen. Den første turen varte i nesten 3 år. Den neste skuta var barken "Lillian" så fulgte barken "Candase" ført av kaptein Ole Danielsen. På denne skuta var han 2 ganger. Neste skip var "Sonora". Gunvald seilte som bestemann. Konsul Hansen tilbød ham hyre om bord i "Rapp". Det var med blantdede følser han tok jobben, dette med steamskip var ukjent for ham. "Rap" forliste i Bristolkanalen (hva han fortalte meg) hvor de gikk på i tett tåke. De evakuerte og gikk i livbåten men viste ikke hvor de skulle ro så de ble liggende å holde båten stille. Etter hvert lettet tåken men de så en mørk skygge over seg, det viste seg å være bunnen på havaristen som hang på skjæret. De gikk om bord en etter en og hentet sakene sine før de rodde til land. "Rapp" brakk etter hvert i to. Det ble nemlig hans første og siste steambåt. Så reist han ut med jernbarken "Munter" med den seilte han jorden rundt, England, Brasil og Australia. Neste var barken "Lillesand" ført av kaptein Thv. Jonassen fra Mæbø, her sto han om bord i 3 år. Alle skipene var hjemmehørende i Lillesand og tilhørte rederne: Karl Knudsen, Henrik Hansen og Per Knudsen. De to siste skutene han var om bord i var fullriggere og het: "Svalen" og "Sprangereid" her seilte han som seilmaker. Disse skutene tilhørte Strays rederi i Kristiansand. I 1922 gikk han i land, han hadde seilt under hele første verdenskrig uten uhell men han hadde i løpet av sin karriere hatt malaria som førstereisgutt og om bord i "Svaland fikk han "berri-berri" på grunn av mangelfult kosthold. Han sluttet som sjømann da steambåtene overtok, han likte ikke de "svarte røykhestene". Han rundet Cap Horn 7 ganger med seileskip.Etter dette tok han seg arbeid på sagbruket Fossbekk. Han var også i skogen og kuttet props og var i stuergjengen når props og minetømmer skulle lastes og skippes ut.

    I 1912 solgte han Stormyr og flyttet til Lofthus.

    Jeg møtte ham første gang i 1968 da vi var hjemme på ferie fra USA og siden i 1972 da vi flyttet hjem for godt.

    Han var et fast innslag i bybildet hele sommeren, satt vanligvis på benken forrand rådhuset gjerne sammen med andre sjøfolk og opplevde havet og skutene. Han hadde en deformert krokete lillefinger som følge av nålen som han sydde seil med.

    I dag har han 2 etterkommere i Lillesand: Kristian Tønnesen på Lofthus og Lillemor Terjesen i Parkveien.

    Kristian har fotografi av Spangereid, Sophie, Orion og Svaland. Sophie og Orion er ikke nevnt i interjuet i Agderposten men Kristian sier at dette også er skip han var om bord på.

    Fullrigger Svaland, fullrigger Spangereid, bark Lillesand og fullrigger Sophie er ikke med i skipsregisteret. Det er riktignok 2 stykk Sophie der men den Sophie som Kristian har bilde av er en fullrigger bygget i stål (jern).