Torger Torgersen

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

July 31, 1865

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Hoven

Place of living

Lyngdal

County

Vest-Agder

Enlistment district

Other

  • Participant in WW1
  • TORGER TORGERSEN

    Kilde Norges Skipsførere

    Reiste til sjøs 1881 med bark"Amelie" av Mandal,
    tilhørende K.Finsdal.Styrm.eks.1883 i Svinør.
    Styrmann med bl.annet barkwnw"Capella" av
    Mandal og "Aquila" av Kristiansand.Ble i 1891
    fører av bark"St.Olaf" av Kristiansand,tilh.
    G.T.Jørgensen.Har senere ført seilskuten"Axel",
    dampskipene"Star".D/S"Skagerak","Selma",
    "Sund" og D/S"Spes" alle av Kristiansand,
    sistnevnte tilhørt T.Isaksen.Gift. 7 barn.
    Fra han gikk til sjøs og til nå,har han ikke hatt
    en eneste ulykke.Det har mange ganger sett
    stykt ut,men det har likevel gått heldig.Ofte
    har redningen kommet på forunderlige måter.
    Under 1.verdenskrig ble han kalt hjem,da
    hans hustru plutselig døde.Mens han var hjemme.
    gikk hans skip"Selma" på en mine.Kun 2 mann
    av besetningen på21 ble reddet.
    I aug.1892 kom han med bark"St.Olaf" fra Belize,
    lastet med tung logwood bestemt for Hamburg.
    Da han var WNW av Azorene,kom han opp i
    sentrum av en orkan.Det var det frykteligste
    han hadde opplevd på sjøen:Vinden begynte
    fra NO,gikk sydlig og stanset litt på SW.Da løiet
    det litt.Gikk så ned for å få mat.Straks etter
    roper 2.styrmann"Kom opp".Etter en indre stemme
    tok han med seg en stor øks som alltid sto klar.
    Da kom vinden fra WNW med en forferdelig kraft.
    Skipet hadde ingen dekkslast,men lå allikevel
    over,så le side av ruffen lå i vann.Da begynte noen
    av folkene å hugge,da det var umulig å høre hva
    det ble sagt,selv om man la øret til munnen på
    den talende.Han ga da øksen til 2 av mannskapet.
    De fikk kloret seg hen til storriggen og fikk gjort
    et kutt i røil,bram og mersebanduner,så stengeriggen
    gikk overbord.Deretter likedan med forriggen, så
    bare undermaster og underrær var igjen.Straks
    etter tok orkanen i så voldsomt,at skipet la seg
    nesten på siden,så de kunne bare sitte og holde
    seg fast. Da det så ut til at de bare hadde noen
    minutter igjen å leve,så gjorde han tegn til de andre,
    at de skulle følge han.De gikk da ned i kahytten,
    la seg på kne og bad til Gud.Den ene etter den
    andre.Det var merkelig hvor stille og fattet alle
    var.2 unge gutter satt og gråt stille og kunne ikke
    be høyt.Da den siste hadde sluttet sin bønn
    stanset orkanen over med en kniv.Opp å få
    møllen igang,sang jeg ut,for da forsto han at
    Gud ville redde oss.,men det var bare minutter
    om å gjøre til skipet sank.Hun lå nesten under
    vann.3 av seilene på vindmøllen  var blåst bort
    og et av seilene var fastsurret,men enda blåste
    det slik,at da møllen kom løs,så svev den så
    fort for snaue vinger at vannet fosset ut av
    begge midtskipspumper,der ble drevet av møllen,
    På denne måte holdt møllen det gående fra
    kl.1700 til kl.6-7 neste morgen.Da var skipet
    lens.Med det samme møllen ble stanset og
    svingt rundt,så presset kom bort,røk den sønder.
    Store merserå hadde touchet toppen av stativet,
    da den gikk overbord.Det ble et farlig og besværlig
    arbeide å få stukket fra oss riggen,som skipet lå
    og hugget på.Da han neste dag besiktiget skipet,
    så det ikke lystelig ut.Der lå tang i den ene overkøi,i
    ruffen var alt løst borte.Byssa hadde en dør på
    hver side,disse var borte,likeså kokekar og alt
    løst.Proviantrummet var på forkanten av ruffen er,
    var døren borte,og det fantes ikke tegntil,at der
    hadde vært noe der inne,så utvasket var der.
    Kjøttønner,melsekker o.s.v.var det ikke noe
    merke av..Da der ikke var en mann  ombord
    som kunne være i riggen for å få opp nødrigg,
    så holdt han i riggen i 8 dager,fra det lysnet
    om morgenen til stjernene var på himmelen
    om aftenen.Da var mine hender en eneste blære
    innvendig,men da hadde han fått rigg på skipet
    igjen.så han seilte den til Irland og inn til Queenstown
    uten assistanse.er fikk de taubåt til Hamburg,Her
    ble skaden taksert og lasten betalte sin andel
    etter taksten,så dette betalte nesten hele
    havariet,da han fikk kjøpt ferdig runholter og
    rigg fra et kondemnert skip og disse passet
    akkurat.Rederiet og skipets assuranse fikk nesten
    ingen utgifter.Disse var godt fornøyd,fordide slapp
    så billig fra affæren,så de hadde intet å bemerke
    til min handlemåte.Jeg ga mannskapet 100 mark
    for deres ekstra arbeide.Disse 100 mark fikk han
    erstattet av skipets hovedassurandør,men selv
    fikk han ikke et øre eller et annerkjennende
    ord for at han hadde berget skipet i havn,han
    hadde kun gjort sin plikt. Dette har alltid vært
    litt sårt,da han holder det som han utførte som
    hans største verk.Alle mann ville forlate skipet
    etter orkanen,så han måtte bruke både list og
    myndighet for å få dem til å hjelpe seg,men
    utakk er jo verdens lønn.