Bjørn Tandberg

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

  • BJØRN TANDBERG:

    Sommeren 1955; umiddelbart etter å ha fullført 3 år ved Hemnes Interkommunale Realskole,
    reiste han til Oslo for å bli matroselev på skoleskipet "Christian Radich". Den gang under
    kommando av den gamle Kapphorner, legendariske kaptein Yngvar Kjelstrup. Etter fullført
    grunntrening på denne fullriggeren ble det seilas som førstereis med oslotankeren "C.T.
    Gogstad" (1955 - 1957).
    Etter dette; sjømann frem til sin pensjonering i januar 1999. Denne seilasen kun avbrutt av
    opptjent ferie, militær førstegangstjeneste og nødvendig maritim skolegang. Dette var tre års navigatørutdannelse ved Farsund Sjømannskole - eksamener avlagt i henhold 1963, 1966 og 1967. Før dette,i mai 1960: Kystskippereksamen av 2.klasse under sin militærtjeneste ved Brigaden i Nord-Norge på Setermoen.
    1963; første skip som styrmann, TT"Havkong" av Oslo, tilhørende P.Meyers Rederi. Første skip som fører i 1977 - dette var MS"Autobahn" av Grimstad. Dette bilskipet var eid av Ugland Management (Andreas Ugland). Bjørn Tandberg var ansatt i Ugland-gruppens
    forskjellige selskaper under årene fra 1971 til og med 1990 og var i denne perioden påmønstret 15 av deres skip som henholdvis 1.styrmann, overstyrmann,supercargo og fører.
    Etter å ha sluttet hos Ugland i 1990 mønstret han som fører på MS "Gerona" - tilhørende Gerrards Rederi Kristiansand S. Etter noen måneder solgte dessverre Johan Gerrard tonnasje og som nyeste mann i rederiet var det da å jakte ny hyre.
    Et ledig vikariat fantes den gang hos Karmsund Shipping i Haugesund. Mot slutten av året 1990 opererte disse et stort antall småskip for Paal Wilson i deres velkjente Norge - Rhein - Linje. Der ble det seilas som ambulerende overstyrmann / fører på deres "Tysso" og "Botno",begge fremdeles registrerte i Bergen. Etter endt vikariat i nærfart, bar det ut på langfart med forskjellige skip frem til pensjonering i januar 1999. Bjørn Tandbergs siste engasjement til sjøs var som overstyrmann på MS "Tancred" av Tønsberg - tilhørende Wilh.Wilhelmsen Rederi. Dette var et moderne Ro/Ro skip i "world-wide" linjefart
    Sivil status; skilt, nå samboer. 3 voksne barn
    Medlem av Farsund Sjømannsforening siden 1965
    -vervet av overlærer Fridtjof Hals

    Bjørn Tandberg er meget interessert i sjøfartshistorie og har i den anledning gjort noen reiser som arbeidende medseiler på noen seilskuter. Han er også mangeårig medlem av Norsk Skipsfartshistorisk Selskap.

    August 1984; galeas "Anna Rosa" av Horten (b 1893) - seilas fra Longyearbyen til Bodø via Bjørnøya. Mange anløp underveis - reisen tok oss om lag 2 ½ uke.

    Juni 1995; dansk 3-mastet skonnert "Marilyn Anne" av Struer (b 1919) - en ukes seilas i det Sydfynske Øhav. Vi anløp flere danske havner, samt tyske Eckernförde under denne minnerike sommerseilasen.

    Juli 2000; skonnert "Solrik" av Grimstad (b Lista 1930). Seilas fra Grimstad til Farsund med anløp av flere mellomsteder. Denne turen markerte skutas 70-års jubileum.

    Juli 2001; 3-mastet skonnert "Svanen" av Kristiansand S (b 1918), Seilas fra Kristiansand S til Bergen med anløp av flere mellomsteder langs kysten. Med på reisen fulgte filmskaperen Eilert Munch Lund. Han gjorde da noen opptak til sin film, "SVANEN" - "seilskipet som ikke ville dø." 

    Juli 2009; fregattrigget svensk ostindiafarer "Götheborg" av Göteborg (b 2005 / 1150 tonn deplasement). Seilas fra Stavanger til Farsund. Her var Bjørn Tandberg invitert med som representant for Farsund kommune / Farsund Sjømannsforening.     

    Likeså har han deltatt fire ganger som aktiv medseiler på fullrigger "Christian Radich" under de såkalte "Tall Ships' Races".

    Juli 1997; Aberdeen - Trondheim. 838 nautiske mil under seil alene og andre premie i klasse A. Dette er de største skutene.

    August 1999: Lerwick - Ålborg. 625 nautiske mil under seil alene. Denne gang belønnet med første premie i den gjeveste klassen, det vil si A.

    Juli - august 2001; Bergen - Esbjerg. 487 nautiske mil under seil alene. Her ble skuta dessverre ikke notert på offisiell resultatliste. Ungdomskvoten, altså medseilere under 25 år var for liten ved denne anledning. Kaptein Gunnar Utgaard seilt allikevel for fult og skuta var blant de første over mållinja.

    Juli - august 2005; Newcastle - Fredrikstad via Risør. 782 nautiske mil ble denne gang tilbakelagt under seil alene. Skuta kunne atter hente hjem atter en gjev førstepris i sin klasse. Denne gang under kommando av kaptein Clas Jagdum.