Sjømannstjeneste etter fyllte 15 år: 32.20/30 mnd.
Styrmannscertifikat for seilskip 19.11.1914. Skipsførercertifikat for D/S 31.07.1925.
21.05.1913: Mønstret i Tvedestrand til stålbark "ALMORA", mønstret av i Queenstown (New
Zealand) 14.07.1914.
02.11.1916: Mønstret i Kristiansand som 2.styrmann til 4-mastet bark "METROPOLIS",
ommønstret i Philadelphia 21.01.1917 til 1.styrmann. På reisen fra Philadelhia til Le Havre
ble skipet den 24.april, 1917 stoppet av en tysk ubåt i posisjon 48 30 N 11 15 W, ca. 250
n.m. vest av Lands End. Folk fra Ubåten kom ombord og plasserte 2 bomber og gav
besetningen 10 min. til å komme seg fra borde i livbåtene før skipet ble sprengt . Folkene
var fordelt på 2 livåter og rigget med seil og satte kurs for Lands End. Etter kort ble de
reddet av en engelsk destroyer som fikk landsatt de i Plymouth neste dag.
Andre skip som Pettersen var styrmann på: D/S "CERES", stålbark "BELLANDS".
05.02.1926: Mønstret som 2.styrmann til D/S "RODNEY", avmønstring ikke ført:
HISTORIKK:
D/S "RODNEY" var et lite dampskip på 1550 dwt, bygget i West Hartlepool 1879 som "POTARO", innkjøpt til A/S RODNEY (Alf Monsen) Tønsberg i 1908 .
Skipet forlot Grangemouth den 9.11.1926 med kull-last for Emden og forsvant med hele
besetningen.