Johan Kristian Gjertsen

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

June 30, 1918

Date of death

March 10, 2009

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Lillesand

Place of living

Eide, USA og Lillesand

County

Aust-Agder

Enlistment district

Rank

Styrmann

Education

Styrmannskole (r)Skipsførerskole

Other

  • Participant in WW2
  • Fartstid før 2.verdenskrig:
    Dekksgutt/Jungmann.D/T BEAUFORT av Oslo. Bjørn Bjørnstads rederi a/s. påmønstret. Kristiansand 12.mai 1935. avmønstret 12.10.1937 i Newcastle.
    Lettmatros/Matros .  M/S ELI av Grimstad. J.C.Jørgensens Eftfs. rederi. påmønstret Oslo 15.Desember 1937 .Avmønstret 19.12.1938.

    1939 /1940 - Styrmannsskolen.
    1941 /1942 - Skipperskole.

    2.verdenskrig:
    2. styrmann M/S ANNFIN av Bergen. Rederiet Norsk Bjergningskompani A/S. påmønstret.10.3.1943  avmønstret 1.7.1943. Vikar.
    2.styrmann M/S BJERGFIN av Bergen. Rederiet Norsk Bjergningskompani A/S. påmønstret .12.6.1943 avmønstret. 27.10.1943.
    1.styrmann M/S BJERGFIN av Bergen. Rederiet Norsk Bjergningskompani A/S. påmønstret 2.2.1944  avmønstret 5.3.1944.
    1.styrmann M/S BJERGFIN av Bergen. Rederiet Norsk Bjergningskompani A/S.påmønstret. 21.8.1944  avmønstret 8.1.1945.

    I oktober 1944 ble BJERGFIN tatt av Tyskerne for å frakte et matvarelager i fra Finnmark til Ramsund som ligger utenfor Narvik. Ramsund var en stor Marinestasjon.

    Johan Kristian Gjertsen forteller: Mens vi losset i Ramsund ble det flyalarm og angrep og mannskapet beordret i båtene. Det var et speiderfly på veg nedover kysten og flyet gikk rett over hodene på oss som satt i livbåtene. Kulene fra luftvernkanonene på land gikk rett over hodene våre. Jeg hadde en oppgave som gikk ut på å få mannskapet i livbåtene vel i havn.

    Fartstid etter krigen.
    2.styrmann M/T SOMMERSTAD av Oslo.  A.F.Klaveness rederi. påmønstret London 29.3.1946. avmønstret New York 24.6.1946.
    2.styrmann M/S GENERAL FLEICHER av Oslo . Senere M/S TORTUGAS av Tønsberg. Wilh.Wilhelmesens rederi. påmønstret 3.7.1946. avmønstret 17.12.1948.
    2.styrmann M/S TENNESSEE av Tønsberg. Wilh.Wilhelmsens rederi. påmønstret 25.1.1949. avmønstret 11.5.1949.
    1.styrmann M/S TENNESEEE av Tønsberg. Wilh.Wilhelmsens rederi. ommønstring 12.5.1949. avmønstet 20.7.1949.
    1.styrmann M/S TRAFALGAR av Tønsberg. Wilh.Wilhelmsens rederi. Påmønstret 5.10.1949. avmønstret 5.6.1951.
    3.styrmann M/S AVENIR av Drammen. Rederiet Sigurd Bruusgaard. påmønstret 6.juni 1951. avmønstret 2.juli 1951.
    1.styrmann M/S HAVØRN av Oslo. Rederiet Thv. Meyer. påmønstret 10.12.1951. avmønstret 14.8.1953.
    Overstyrmann M/S HAVTJELD av Oslo. Rederiet Thv. Meyer. påmønstret 5.7.1963. avmønstret New York 7.4.1964.

    Sluttet sjølivet

     

    Han var om bord på D/S BJERGFIN lengst og den hadde fartsområde først med stein fra Sørlandet til Sauda. 1943 og 44  gikk den inn i matvaretransport for Vesterålske  Dampskipselskap, fartsområdet ble kysten fra Bergen og Nordover til Tromsø .
    Johan fikk ødelagt handa si om bord på D/S BJERGFIN da den ble dradd inn med en vaier inn i vinsjen under fortøyning.

    Han var styrmann / vikar om bord på D/S ARNFIN i 3 måneder. D/S ARNFIN var eid av samme reder som D/S ARNFIN

    Etter freden seilte Johan Gjertsen i Wilhelm Wilhelmsens rederi som styrmann frem til 1951

    Johan Gjertsen forteller om seg selv og om den tiden han seilte.

    Etter å ha ventet i ett år på en dekksguttjobb mønstret jeg den 12.mai 1935 på D/T BEAUFORT en 8000 tonns tankbåt. Neste dag forlot vi Kristiansand for å laste i Baltikum. Det ble flere turer på Baltikum , Hamburg og Rotterdam.1. juledag kl.0600 forlot vi Erbvelde i Belgien for New York. Etter å ha passert den engelske kanal fikk vi motvind full storm. Etter 14 dager i sjøen var vi inne på Azorene for nødbunkring. Der ble tatt om bord 100 tonn olje og forbruket var 8.tonn i døgnet. Hadde vi ikke fått fint vær siste døgnet måtte vi ha sendt bud etter hjelp. Der var ikke noe brenselsolje igjen til å lense , da skipet la til kaien var det ikke brenselsolje igjen. Det var samme storm som når KARMT og TRYM forliste i Nordsjøen vi var kommet ut for. I USA lastet vi smøreolje for flere havner i Europa og deretter skulle tankene gjøres rene for å laste Melasse. Det ble flere turer på Cuba og USA med Melasse. Den ene turen gikk til Aalborg og der ble mannskapet sendt på Hotell for natten da der skulle røkes ut vegglus og kakelakker om bord . Dagen etter måtte mannskapet få alle klær på dekk for å lufte de. 2.og 3. maskinistene hadde små lugarer i forkant av akterskipet og en liten ventil i hver lugar. Om kvelden var vi ferdig losset og på vei tilbake til Cuba. Da vi kom frem til Cuba var både 2. og 3. maskinisten døde.

    Etter å ha seilt som dekksgutt og jungmann mønstret jeg av i Newcastle 12.10.1937 for å reise hjem.

    Mønstret på M/S ELI av Grimstad midt i Desember 1937. Skulle mønstre på i England. Dette ble omgjort fordi skipet ble omdirigert til Oslo og det ble å reise dit straks. Julaften Kl.0600 forlot vi Oslo for å seile til Antwerpen. Vi skulle laste Glassand som ballast. Derifra gikk turen til San Francisco for å laste skrapjern for Japan. Vi losset skrapjernet i Osaka og Kobe. Vi hadde vaktmann fra land og han kom om bord i Kobe og han fortalte at der ville bli krig. Tyskland skulle ta Frankrike, Italia skulle ta England og Japan skulle ta USA.

    Etter ferdig losset gikk vi til Filippinene for å laste Kopra for England. Ved ankomst Vestre innløp etter å ha lastet Kopra rundtomkring på øyene gikk vi på grunn i et fryktelig tordenvær. Luke nr.1 ble fylt med vann og vi var redde for at skipet skulle gli av og synke. Vi gikk med sakte fart for å holde skipet mot land. Uværet stoppet og mannskapet ble beordret i livbåtene i tilfelle det skulle gå galt. Neste dag kom det taubåt med lekter for å losse Kopraen i luke nr.1. Det tok et par dager før luken var tom. Jeg ble kaldt til rors og alle frivakter ble i livbåtene da skipet skulle gå av grunn. Alt gikk bra og fikk livbåtene og folk om bord igjen. Reisen fortsatte til Manila og fikk en midlertidig reparasjon og deretter til Hong Kong for å fullføre arbeidet. Derifra gikk turen til San Francisco for å losse. Fra San Francisco til Oregon for å laste trelast for England. De fleste av mannskapet mønstret av i England, men jeg ble med til Antwerpen og mønstret av der etter 9 måneder som lettmatros.

    Etter å ha gått Styrmannsskolen i tiden 1939/1940 arbeidet jeg som snekker og tømmermann i Lillesand frem til juletider.

    Etter nyttår arbeidet jeg for en byggmester i Kristiansand. Jeg fikk i juli brev fra Trygdekassen at jeg skulle på skauen å hugge ved. Jeg syklet fra Kristiansand til Arendal for å melde meg på skipperskolen. Etter ferdig med skolen ble det forefallende arbeide til jeg 1.3.1943 mønstret på D/S ARNFIN vikar for 2.styrmannen til 31.6.1943.

    Deretter 2.styrmann på D/S BJERGFIN fra 12.6.1943 til 27.10.1943 da jeg fikk ødelagt høyre hand. 2.2.1944 mønstret jeg på D/S BJERGFIN som 1.styrmann - var om bord til 5.7.1944. Deretter fra 21.8.1944 til 8.1.1945 som 1.styrmann.

    Arbeidet en tid etter krigen på Kristiansand Mek.Verksted for å lære å legge og drive tredekk. I mars 1946 ble jeg sendt til London og den 29.3.1946 mønstret jeg på M/T SOMMERSTAD som 2.styrmann. Etter en uke i sjøen fikk jeg blindtarmbetennelse og ved ankomst New York 24.4.1946 ble jeg sykeavmønstret og innlagt på hospital.

    Johan Kristian Gjertsen døde den 10.mars 2009.
    Johan Kristian Gjertsen ble gravlagt Vestre Moland den 17.mars 2009