Styrmannssertifikat 18.07.1934. Skipsførersertifikat 20.08.1945.
Amerikansk skipsførersertifikat april 1952.
Til sjøs i 1922 som dekksgutt på Dampskip WILDFUGL i 6.15/30 måneder.
01.06.1930: Mønstret i Tvedestrand som dekksmann til dampskip FLOSTA. Mønstret av 02.08.30.
06.09.1930: Mønstret i Oslo som lettmatros til Motorskip TOPEKA. Mønstret av i Oslo 22.05.1931.
20.10.1939: Mønstret i Oslo som 3.styrmann til Motorskip BRATTDAL. Avmønstring ikke ført.
Fra kilder Warsailors.com og Sjøforklaringer fra 2. verdenskrig ser vi at Erwin Douglas
Christoffersen var ombord i Motorskip BRATTDAL som 2.styrmann da skipet ble senket ved
flyangrep av tyske fly utenfor byen Volo, Hellas. Bombeangrep av tyske fly 13 og 17.april 1941 senket BRATTDAL. Hele besetningen ble reddet og ble etter en dramatisk evakuering fra Volo ført til Alexandria i Egypt.
Se også :
http://www.warsailors.com/singleships/brattdal.html#survivors
Christoffersen tjenestegjorde etter dette i U.S. Line, New York som styrmann til 1. februar 1944, da han fikk en taubåt å føre for U.S. Army.
Tvedestrand Mønstrings protokoller.
Ellis Island og andre New York passasjerlister, 1820-1957 - MyHeritage