Birger Svein Syvertsen

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

December 31, 1916

Date of death

December 24, 2003

Parents

Ingeniør Erling Syvertsen & Gudny, født Lørve Hansen

Matrosrulle

4907

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Flåt, Setersdalen

Place of living

Farsund

County

Vest-Agder

Enlistment district

Rank

Løytnant (M)Skipssjef (norsk marine)

Has sailed for shipping company

Education

Styrmannskole (r)Offisersutdannelse

Member of sailor club

Other

  • Participant in WW2
  • BIERGER SVEIN SYVERTSEN, FARSUND

    Reiste ut som dekksgutt ombord iM/T  G.C. BRØVIG, tilhørende ThBrøvig, Farsund. Deretter bar det
    ombord i den nykjøpte D/S VARDVIK, som jungmann. Fra mars 1935 ble det som lettmatros  på D/S
    KIRSTEN B inntil han mønstret av i New York to måneder senere. Deretter gikk han ombord i den
    danske D/S OLUF MAERSK, tilhørende A.P. Møller, hvor han mønstret av i Bergen den 29 mai. 1935.
    2 måneder senere ble det som lettmatros  på D/S MOSNA av Farsund inntil desember 1935.
    desember 1937 mønstret han som kombinert matros/telegrafist først ombord på M/T ERLING BRØVIG
    og deretter M/T G.C. BRØVIG, begge tilhørende Th. Brøvig, Farsund
    Tok styrmannsskolen i Farsund fra 1939 med eksamen mai 1940. Da var 2.verdenskrig startet, og det 
    ble derfor ingen utmønstring på han.
    Den 13. september flyktet han med 12 andre fra Farsund med Motorbåten VIOLA (VA 9 F)  og ankom 
    Dundee i Skottland den 15. september. Da ble det at han gikk inn i Marinen og
    tjenestegjorde først på et Kanon & Dybdeminekurs i Glasgow.
    November 1941 ble det konvoi tjeneste mellom England og Canada som telegrafist og skytter på en
    dypvannsminekaster og opplevde utallige ubåtangrep.
    Juli 1942 tok han Norsk Engelsk Offiserkurs og gikk ombord  på MTB båter som offiser.
    Januar 1943 deltok han i Stord-raidet som navigasjons offiser. Senere ble det flere turer på norske
    kysten for å angripe forskjellige fartøyer som gikk i konvoi langs kysten.
    Ble i 1944 skipsjef på MTB 627 med løytnants grad og 1945 skipssjef på MTB 719
    Ble på en av turene oppdaget av tyske Focker Wulf 190 fly, som beskjøt på dem med mitraljøser
    og han ble der skadet ved et skudd gjennom leggen.
    Etter sykehus oppholdet ble han stasjonert i Great Yarmouth for konvoi angrep på den hollandske kyst.
    Etter D-dagen ble han beordret til vakttjeneste  mot tyske ubåter og E-båter som angrep den engelske kanaltransporten.
    August 1944 ble han sendt til Shetland for å operere på norskekysten igjen.  På de tre første turene
    til norske kysten ,senket han hver tur en tysk båt. Den første et eskorteskip, den andre turen et
    handelsfartøy og på den tredje turen et tankskip , som var bestemt for Bergen.
    Britene var imponert og tildelte han D.S.C.- Distinguished Service Cross.
    I mars 1945  ,da han var sjef for to MTB kommer han i kontakt med en tysk ubåt i Hjeltefjorden.
    Det er usikkert om denne ubåten ble senket av MTB båtene.
    I alt tilbakelegger han under krigen 40 ganger turer frem og tilbake til Norge under krigen.
    Tildelt flere medalje: St. Olavsmedaljen med Ekegren, Krigsmedaljen, Haakon VII's 70 årsmedalje,
    Distinguished Service Cross og Mentioned in Despatches
    Gift. 

     



    Sources

    RA/RAFA-5156/G/Gb/Gbb/Gbbb/L0001

    Tildelinger av ordener og medaljer - Det norske kongehus (kongehuset.no)

    "Seedie's Roll of NAVAL HONOURS & AWARDS," av Seedie, 1989 s. 725