Vidkun Amandus Ravn

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

May 26, 1923

Date of death

June 27, 2013Årsak: Unknown

Parents

Edvin Amadeus & Agnes Josefine Ravn; Virak i Ofoten

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Øksfjord, Ankenes

Place of living

Reykjavik & Bergen fra 1960

County

FinnmarkHordaland/Bergen

Rank

U. d. m. (Utskrevet dekksmann)U. m. m. (Utskrevet maskinmann)

Other

  • Participant in WW2
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 1413, NY 7251.

    "Torpedert - Historien om Vidkun Ravn, krigsseileren som opplevde fire forlis etter tyske torpedoangrep. Og overlevde":

    Vidkun Amandus Ravn reiste til sjøs som 15-åring. Hans to første påmønstringer var de svenske fartøyene M/S LAPONIA og D/S SIR ERNEST CASSEL. Disse var eid av Trafik Ab Grängesberg Oxelösund.

    6. januar 1940 mønstret han på M/S ERIK FRISELL. Denne var også svensk og eid av det samme rederiet. På reise fra Argentina til Sverige ble fartøyet beordret til å endre kurs mot Reykjavik i stedet. Dette var 9 april og Norge var i krig. Etter en måneds tid på Island ble skipet beordret videre til Liverpool med lasten. 19. mai, klokken 04.00, startet Vidkun sin ror vakt. 20 minutter senere kjente han ett støt i skipet. U-37 fyrte av en torpedo mot skipet, men den gikk under. Ubåten fyrte så av en kanonkule for å varsle at skipet skulle stoppe. Dette ble gjort og mannskapet fikk gå i livbåtene. U-37 startet deretter å skyte på skipet og en time senere sank ERIK FRISELL til bunns. Mannskapet ble reddet av den britiske tråleren HMS COBBERS og landsatt på Hebridene.

    Vidkun fortsatte til London der han ble innlemmet i Nortraship (registernummer under krigen: London 1413). 19. juni mønstret han på bergenske M/S BRANDANGER. På reise i konvoi fra Bermuda til England ble de 11. oktober torpedert av U-48. Seks mann omkom. Livbåten som Vidkun satt i ble senere plukket opp av britiske HMS CLARKIA. Denne gang ble han brakt inn til Liverpool.

    3 uker senere mønstret han på bensintankeren M/T BEDUIN av Oslo. I konvoi HX-112 ble konvoien angrepet om kvelden 15. mars av U-110. Neste kveld kom fire nye ubåter til. BEDUIN ble torpedert av U-99. Alle, bortsett fra fire mann, kom seg i livbåtene. Det er ofte blitt beskrevet at skipet tok fyr, men dette medfører ikke riktighet. Bensinen rant ut av skipet og ut på havet. I motorlivbåten gjorde gassen seg gjeldene og to stykker i livbåten holdt på å omkomme. Vidkun og 2.styrmann Harald Nicolaisen bestemte seg for å starte opp motoren. Dette kunne blitt skjebnesvangert, men de hadde ikke noe valg. En gnist på havet kunne antent båten, men det gikk bra og de kom seg bort. BEDUIN knakk i to etter torpederingen. Etter hvert ble de plukket opp av tråleren RIVER AYR og landsatt på Færøyene.

    Vidkun var tilbake i Liverpool og mønstret denne gang på Westfal-Larsen's M/S TARANGER. De ble eskortert ut fra Liverpool med ett britisk fly, men ble etter hvert forlatt. Med kurs for Amerika ble de kl.23.25 angrepet av U-95 med kanoner og mitraljøse. Om bord på TARANGER forsøkte de å kjøre sikk-sakk samtidig som de kastet ut tåkebøyer, men til ingen nytte. Ubåten var for nærme. Kapteinen beordret stopp på maskinen og beordret mannskapet til livbåtene. Mens dette pågikk fortsatte ubåten å skyte. Kapteinen, Sverre Solberg, ble drept momentant da han ble truffet av granatsplinter. Da skipet var forlatt fyrte ubåten av to torpedoer. Klokken var nå 00.20 den 3.mai og TARANGER gikk til bunns. Vidkun og den livbåten han satt i ble plukket opp av den islandske tråleren M/B SIGURFAI og satt i land på Island.

    Vidkun krigsforliste fire ganger mellom mai 1940 og mai 1941. Han var 16 og 17 år på dette tidspunktet.

    Da han kom til Island, vervet han seg i marinen der. Han mønstret først på Jageren Mansfield, men var om bord der kun en måned. Senere, mønstret han på skøyten VESTFJORD. Denne skøyten var det første marinefartøyet som marinen rekvirerte til marinen på Island. Den ble brukt som depotskip og tjenestegjorde på Island hele krigen. Det siste fartøyet han mønstret på var Patruljefartøy NAMSOS. Der tjenestegjorde han som fyrbøter. Han dimmiterte fra marinen i Tromsø 29. november 1945.

    Vidkun Amandus Ravn ble tildelt St. Olavsmedalje med ekegren som 19 åring. Han ble også tildelt Krigsmedaljen, Deltakermedaljen og Kong Haakon's VII 70 års medalje. I tillegg ble han tildelt torpedonålen fra Nortraship som bevis på at han overlevde tre torpederinger av norske skip.

    Gift med Lilja Jonsdottir (Lilja Ravn), 1944.

    4 barn, Agnes(1944), Hjørdis(1948), Fjola(1950), Helge(1953).

    Ravn tok 2. maskinist-utdannelse i 1967.

    Vidkun var storebror til Helge Ravn.

    Sjøforsvarets londonarkiv:

    Antatt i Marinen: 10.05.1941.

    Sivil stilling: Matros.

    Beskikket: 3/6-41 som U.m:m.

    Dimittert ved Marinekommando Nord-Norge: 20.11.1945.

    Sources

    Privat arkiv avgitt til Arkivet freds- og menneskerettighetssenter.

    Sjøforklaringer fra 2. verdenskrig.

    Riksarkivet og RA/S-3545/G/Gg

    Arthur Iversen, Torpedert - Historien om Vidkun Ravn, krigsseileren som opplevde fire forlis etter tyske torpedoangrep. Og overlevde.

    "Krigskorset og St. Olavsmedaljen med ekegren", redigert av Erik Gjems-Onstad, Oslo 1995, s. 199.

    Eboken "Torpedert" tilgjengelig gratis på Google Play og på ibooks. Boken er også tilgjengelig i Krigsseilerregisteret under "dokumenter".

    Sjøforsvarets londonarkiv ved Marinemuseet i Horten: P.34. kort 093-094

    RA/RAFA-5156/G/Gb/Gbb/Gbbb/L0001