Sverre Thorvald Moe

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

February 28, 1912

Date of death

December 6, 1984

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Kristiansund

Place of living

Kristiansund

County

Møre og Romsdal

Maritime inquiries 1940 - 1945

Other

  • Participant in WW2
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 30484, NY 19960.

    Maskinistskole i London fra 25. februar 1943.

    Reist til Norge som passasjer med skip ASTREA 5. februar 1946.

    Privat arkiv:

    Giftet seg før krigen med Mary Johanne Johansen f. 10. mars 1913 (død 29. mai 1987).

    "[Sverre Thorvald Moe] ble om bord på M/S ”Sama” til den ble torpedert i februar 1942. Dette var en kjølebåt (fruktbåt) som i krigens første fase gikk med frukt (de siste appelsiner som kom til England), men som deretter ble satt til å frakte frossent kjøtt fra Canada til England. Den gikk alene til å begynne med, men gikk så over til å gå i konvoi. Torpederingen skjedde 22. februar 1942 [... .] Torpederingen skjedde kl. 0125 om natten i elendig vær, og skipet sank i løpet av 3-4 minutter. [...]

    De siste som ble tatt opp var Sverre Moe og kokken. De ble heist opp med vinsj. Også dette var dramatisk, og han mintes denne dramatiske natten hele resten av livet.

    De ble ført til Halifax hvor de fikk nødvendig hjelp. Min far hadde flere skader, og var medtatt etter å ha fått vann i lungene. Han reiste til Montreal, men når han kom i form igjen mønstret han på M/S ”James Hawson”, en gammel tankbåt som skulle til England med flybensin.  Den fikk motorstopp midt i Atlanterhavet, slik at konvoien forlot den. Vel framme i Liverpool (1942) mønstret han av. Han hadde fortsatt vondt i brystet, men mønstret etter kort tid på M/S ”Brimanger” som gikk med krigsmateriell mellom England og New York. Han fikk så plass på en utdanning for maskinsjefer (1. maskinist) i London. Dette varte i 7 måneder.

    Deretter (1943) gikk han om bord i M/S ”Gabon” som fraktet palmeolje fra Afrika. Dette var en noe roligere fart enn konvoiene over Atlanteren. I 1944 [...] mønstret han så på M/S ”Mosdale” (”Lykkelige Mosdale” som boken om skipet heter). [... Da] han reiste hjem til Kristiansund [i 1946] (som lå i ruiner) hadde han vært borte [siden 1939 fra] sin kone og familie".

    Se "dokumenter" for utfyllende historikk, og Moe omtales også i journalutdrag angående krigsforliset.

    Sources

    RA/S-3545/G/Gg

    Privat arkiv avgitt til Stiftelsen Arkivet

    RA/S-3545/G/Gi/L0007