Shipping company

Viking Offshore As

Grunnlagt
1972
  • Boreselskapet Viking Offshore AS ble etablert sommeren 1972. Primus motor i etableringen var skipsreder Tore Hansen-tangen, godt assistert av skipsmegler Erik Stallemo hos meglerfirmaet Johan G. Olsen

    Eierkonstellasjonen var som følger:

    Hansen Tangens Rederi AS             1/3

    Jørgen P. Jensens Rederi AS           1/3

    Gerrards Rederi AS                       1/10

    Skjeldbreds Rederi AS                   1/10

    Johan G. Olsen AS                        1/15

    Arendals Forsikringsselskap AS      1/15

    Selskapets strategi var å ta del i den fremvoksende offshoreindustrien i Nordsjøen, og kontraherte ved årsskiftet 1972/73 en Aker H-3 borerigg ved Akers mek. Verksted AS, med byggenummer 703.

    Samtidig med etableringen inngikk selskapet en samarbeidsavtale med det amerikanske boreselskapet Field International Drilling Co. (FIDC). I fellesskap ble det kontrahert et borefartøy, med en eierandel på 75% til Viking Offshore AS og 25% til FIDC. Ved levering i 1974 gikk dette fartøyet inn på en langtids borekontrakt med Texaco, og opererte suksessfullt i 4-5 år utenfor Trinidad.

    Det ble i 1973-74 også satset på supply markedet gjennom bestilling av 4 moderne forsyningsskip fra Kræmer verftet i Tyskland.

    Byggenr. 703 HÅKON MAGNUS ble levert fra Akers Verft i Oslo i juni 1975, og gikk for egen maskin direkte til India, der boreriggen opererte meget suksessfullt på en langtidskontrakt med Oil and Natural Gas Commission of India (ONGC). 

    Ved utløpet av de to langtidskontraktene kom selskapet i likviditetsproblemer, som i hovedsak var forårsaket av den nesten totale kollaps som oppsto i shipping markedene midt på 1970 tallet 

    Eierne bak Viking Offshore AS hadde inngått flere bygge kontrakter for store tank-og bulkskip, uten at skipene var sikret langsiktige certepartier. Flere av eierselskapene ble satt under hardt økonomisk press som ble videreført til Viking Offshore AS gjennom kryssgarantier og solidarisk ansvar.

    Dette førte til oppløsning av selskapet i 1979-80, og driften av selskapets 4 supplyskip ble satt bort til Bendt Rasmussens Rederi AS, som fra denne basis bygde opp Viking Supply Ships AS