Hentet fra boken: "Krigsseilasen under den allierte offensiv 1942-1945". Bind 2. Av Jon Rustung Hegland, Oslo 1976, s. 295-307:
"Etter Sicilia fulgte landstigningen på det italienske fastland. Operasjonen bygget på en rikelig tilgang av krigsmateriell og forsyninger av alle slag, først til selve angrepet og deretter til den videre fremrykking nordover. Konvoi etter konvoi med troppeskip, forsyningsskip og tankskip passerte hele ettersommeren og høsten 1943 i en endeløs strøm gjennom Gibraltarstredet og fortsatte til terminalhavnene i Nordafrika.
Det var umulig å holde konvoienes kurs og posisjon skjult inne i Middelhavet. På grunn av minesperringer måtte de passere Gibraltarstredet i dagslys. Derfra gikk kursen 40 n. mil innen sikte av land i spansk Marokko, og der hadde man grunn til å tro at tyske agenter og kystvakter satt tett som fluer.
Strekningen fra Europa Point til Alboranøya ble vanligvis tilbakelagt om natten, men 25 n. mil vest av Oran dreiet den minesveipte kanalen inn mot kysten og fulgte denne de neste 180 n. mil til Algiers. Langs hele denne strekningen forbi Cape Bengut 42 n. mil øst av Algiers frem til terminalhavnen Bizerta i Tunis måtte konvoiene regne med angrep fra tyske ubåter og fly. Fra juli til desember ble omtrent 50 allierte handelsskip senket i Middelhavet, men sammenholdt med de tusenvis skipslaster som nådde havn i sikkerhet, var disse tapene ubetydelige.
Terminalhavene, der de alliertes offensive styrke ble bygget opp, var naturlig nok viktige mål for tyske fly. Særlig Bizerta var en tid hjemsøkt av flyangrep, men rapportene forteller om et årvåkent og effektivt forsvar, ikke minst fra handelsskipene selv".
Felttoget i Italia varte fra 10. juli 1943 til 8. mai 1945, men denne artikkelen er avgrenset til norske skips bidrag i 1943.
Norske skip som bidro med forsyninger. Flere bidro også i luftforsvar mot flyangrep:
Norfalk ankom Bone 4. juli og losset fra 12. juli. Forlot byen 19. juli.
Bruse Jarl var i Bizerta flere ganger mellom mai og oktober.
Frontenac. Ankom Bizerta 22. juli.
Thorshov. Avgikk New York den 3. august med en last med flybensin for Bizerta. Ankom Bizerta 27. august og var der til 15. september. Ankom Bizerta igjen 19. november.
Noreg. Avgikk New York 13. august og ankom Bizerta 6. september. Var der frem til 24. september.
Selvik. Var i Bone, Bizerta og Oran i september.
Somerville. Ankom Augusta 16. november, deretter Taranto i Italia 18. november. Var i Taranto frem til 8. desember.
Marga og Brisk var de første allierte handelsskip som løp i havn på det europeiske fastland. De kom til Reggio den 6. september. Marga ankom senere Taranto 12. oktober.
John Bakke. Taranto var erobret den 9. september av en liten britisk styrke. John Bakke kom med forsyninger fra Alexandria og losset i Taranto fra den 26. til den 30. september.
Danio. Var i Bizerta 14. september. Ankom Salerno 16. september 1943. Dro senere videre til Napoli og ankom i oktober.
Hermelin. Bidro med forsyninger til flere steder som Malta og Sicilia. Fortsatte som forsyningsfartøy, og var så i Italia i Reggio 14. september og Crotone 15. september.
Bollsta. Var med på Operation Avalanche, landgangen nær Salerno, september 1943. Ble senere senket i "Bari-tragedien".
Norlom. Ankom Taranto 18. november. Ble senere senket i "Bari-tragedien".
Vest. Ankom Brindisi 2. november. Ble senere skadd og satt ut av spill resten av krigen som følge av "Bari-tragedien".
Lom. Ankom Bizerta 14. september, ankom senere Taranto 26. september. Ble senere senket i "Bari-tragedien".
Salamis. Ankom Bari 21. november.
Roald Amundsen. Ankom Augusta 25. november. Dro videre til Napoli samme dag og ankom der 27. november.
Invasjonen av Italia, 1943
Copyright: Wikimedia Commons