HISTORIKK:
v/H.Larsson-Fedde
1/1939: Skips A/S Herstein (S. Herlofson & Co. A/S) Oslo - HERSTEIN
1/1942: Flyangrep (senket) 20/1 av japanske fly i Rabaul, New Britain, New Guinea.
Totalt utbrent. 1 person omkom.
Maskineri:
Dieselmotor 2takt , dobbeltvirkende, 8cylindere. cylinder diameter 450x1200mm. Maskineri bygget ved Burmeister & Wain maskin og Skipbsbyggeri A/S, København, Danmark.
Darkest Hour:
M/S Herstein ble angrepet og senket av tre Type 99 «Val» stupbombere fra enten hangarskipet IJN Shokaku eller IJN Zuikaku.
Minnehallen i Stavern:
«M/S Herstein lå 20. januar 1942 i Rabaul på New Britain (New Guinea) for å laste kopra etter at hun hadde brakt i land tropper og utstyr i Port Moresby. Rabaul ble gjenstand for et massivt angrep av japanske fly. Seks bomber traff fartøyet, som ble fullstendig utbrent. En mann omkom og seks ble såret. Kaptein Godtfred Gundersen sluttet seg til en flokk australiere og vandret i 78 dager 350 mil langs kysten og over land. Halvparten av flokken dukket under for sykdom og sult, samt at noen ble skutt av japanske soldater. En hjelpeekspedisjon fra New Guinea fikk til slutt brakt de overlevende til Port Moresby. Hersteins øvrige besetning ble tatt til fange av japanerne. 1. juli 1942 var de under transport med fangeskipet Montevideo Maru da den ble torpedert utenfor Luzon av en amerikansk ubåt USS Sturgeon. Samtlige 1054 ombord omkom».
De norske fangene som omkom med MONTEVIDEO MARU:
Einar Finn Thoresen - Lettmatros
Hans Teien - Motormann
Gerhard Johan Storhaug - Båtsmann
Egil Kristian Pettersen - Tømmermann
Arthur Olausen Ringshaug - Matros
John Arthur Nicolaisen - Telegrafist
Bjarne Møller - 1. Styrmann
Reidar Thorbjørn Myhre - 2. Maskinist
Knut Mostad - 3. Styrmann
Ivar Martin Lie - Smører
Kåre Johan Køllersen - Maskinassistent
Arthur Marius Landhaug - Kokk
Kristian Marthin Kristiansen - Motormann
Gunnar Alexander Knudsen - Matros
Alf Jemtland - 3. Maskinist
Olav Hansen - Elektriker
Reidar E. Grytnes - Matros
Gunnar Egil Edvardsen - Motormann
Kåre H. Brekkestø - Byssegutt
Peter Cornelius Brandal - Maskinsjef
Benn Bolt - 2. Styrmann
Viktor Hugo Andersen - Smører
Olvar Andersen - Matros
Breddegrad: -4.201
Lengdegrad: 152.17
Gamble, Bruce., Darkest Hour: The true story of Lark Force at Rabaul. Australia`s Worst Military Disaster of World War II, Zenith Press, 2006, s. 74-76
Minnehallen i Stavern
Montevideo Maru, wikipedia.org
M/S Museet for Søfarts billedarkiv, billedarkiv.mfs.dk
Sjøforklaring